Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaat mijn aquariumverwarming steeds uit/niet aan?

Ik ben een beginner met aquariums.
Nu heb ik een staafverwarmer van 50 watt. Als ik hem aan zet schiet hij aan voor misschien 1 minuut en dan uit.
Ik heb een andere gekocht van 75 watt en hetzelfde probleem.
Het water is rond de 12 graden terwijl het rond de 20 moet zijn.
Als de verwarming eenmaal afslaat gaat hij ook niet meer aan.
Aangezien het met 2 verschillende verwarmer van 2 merken gebeurd neem ik aan dat het aan mij ligt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
bamibal
6 jaar geleden
Aquariumverwarming moet vaak nog gekalibreerd worden. Ze geven vaak niet de temperatuur aan die het water daadwerkelijk heeft. Met behulp van een aquariumthermometer kun je hem afstellen. Heb je al geprobeerd om de ingestelde temperatuur wat hoger te zetten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

misschien een idee om met heet water de temperatuur van het water omhoog te brengen naar 20 graden en dan te kijken of de temperatuur constant blijft met je verwarmingselement. Kan me voorstellen dat het zo'n element niet lukt om 'even' je aquarium 8 graden te verwarmen. Wellicht gaat die zelfs na x tijd automatisch uit om zichzelf voor doorbranden te beschermen.
Als richtlijn geldt één wat per liter water voor je verwarming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding