als je hond sterft moet je dat ergens laten weten ?

moet je iets laten weten als je hond sterft

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je in je woonplaats hondenbelasting betaald, dan kun je het de gemeente laten weten.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En de registratie van de chip moet je wijzigen. Vaak kan dit online. Als de hond thuis is gestorven, laat het dan de dierenarts weten voor hun administratie. Indien gewenst kunnen zij ook zorg dragen voor het lichaam, dit kan afgevoerd worden via de praktijk maar ze kunnen ook bemiddelen voor crematie of begrafenis. Uiteraard kun je dat ook zelf regelen (let op: zelf begraven mag in lang niet elke gemeente).
Ivana
6 jaar geleden
@Lies12 Geen lichaam maar een kadaver. In dit geval kan je echt het woord lichaam niet gebruiken. Een lichaam is echt alleen van een mens, niet van een dier.
paulus811
6 jaar geleden
@vijfmeter, heb jij ze wel alle vijf op een rijtje?
paulus811
6 jaar geleden
@vijfmeter, nee daar doel ik niet op. Ik vind je reactie niet erg gepast en nogal vreemd.
Inekez1
6 jaar geleden
@Ivana. Onzin, ook een hond heeft een lichaam, lichaamsbouw en lichaamstaal. Zeker als het gaat om je geliefde huisdier spreek je eerder van lichaam dan van kadaver. Een lichaam laat je begraven of cremeren, een kadaver wordt door een destructiebedrijf opgehaald. Dat is iets voor vee en wilde dieren waar je geen persoonlijke band mee hebt. Van Dale: lichaam = het stoffelijke van mensen en dieren.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=lichaam&lang=nn

Antwoorden (6)

alleen bij de dierenarts. anders blijf je post van ze ontvangen met betrekking tot jouw hond, en dat kan voor jezelf pijnlijk zijn.
succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Terecht antwoord. Hoezo minnen. +
Inekez1
6 jaar geleden
De minnen waren niet van mij, maar waarschijnlijk voor het woordje 'alleen'. Behalve de dierenarts zijn er ook andere instanties (gemeente / chipregistratie / rasvereniging / fokker) waar aan gedacht kan worden.
Mocht het een rashond zijn, laat je stamboom even aanpassen bij de Raad van Beheer... Zie link hierzo: https://www.houdenvanhonden.nl/veelgestelde-vragen/faq-stambomen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Informeer de gemeente i.v.m. de hondenbelasting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is inderdaad iets waar je niet snel aan denkt. Ben ik zelf ook vergeten vorig jaar.
Ook moet je het even melden bij het bedrijf/instelling waar de hond geregistreerd staat met zijn/haar chip.
Maar daar kan je dierenarts je mee helpen.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Terecht antwoord. Hoezo min. +
Sommige gemeenten vragen een verklaring van de dierenarts dat de hond echt is gestorven, om de hondenbelasting te kunnen stoppen.
Als het een rashond is ook de fokker verwittigen. Dat willen ze graag weten, omdat ze bijhouden wat de leeftijd van hun "pups" uiteindelijk is geworden. Ze willen ook graag weten waaraan de hond gestorven is, omdat dit van belang kan zijn voor volgende fok-combinaties. Rasgebonden ziekten kunnen zo worden voorkomen/genoteerd.
Ivana
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+ enige goede antwoord, dus snap de min weer eens niet.
Ivana
6 jaar geleden
dank!
Volgens mij moet je dat melden bij de gemeente als het een rashond was