Wat kan ik doen als mijn kater vaak op de vloer plast?

Ik vind het heel vervelend en schaamtelijk dat mijn kat steeds maar op mijn vloer en meubels plast. Waarom doet die dat? Heeft het te maken met de steentjes in de kattenbak? Ik heb grove steentjes. Moet ik misschien fijnere kopen? De geur hangt dan ook in mijn kleren waardoor iedereen dat ruikt. Wat kan ik daar tegen doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
6 jaar geleden
Hij is toch wel gecastreerd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee dat wil ik niet ik wil dat hij kinderen heeft
Rieneke1
6 jaar geleden
Waarom zou je dat willen???/ Er is al genoeg dierenleed door het kittenoverschot zonder dat mensen hun katers maar rond laten paren. Een verantwoorde fokker ben je duidelijk niet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tis nu te laat dat af te leren ben ik bang. Die ballen hadden er allang af moeten zijn.

Antwoorden (6)

Ga naar de dierenarts hij kan blaasgruis hebben of pijn bij het plassen. Een kat denkt ik heb pijn als ik naar de kattenbak ga dus dan zal t wel aan de plek liggen dus ga ik maar lekker ergens anders plassen.
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Het enig juiste antwoord: controle op medische problemen. Vers plasje inleveren om te beginnen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Volkomen onterechte min, want de kat kan idd gaan wildplassen omdat hij de bak met pijn associeert.
criseyde
6 jaar geleden
Inderdaad, daarom plusje van mij.
svetivlas
6 jaar geleden
en van mij ook een plusje. Ik vrees dat castratie niet meer helpt omdat die eigenlijk moet plaatsvinden vóórdat hij gaat sproeien of snel bij het begin.
Te laat gecastreerd is de kans groot dat hij in z'n kleine territorium toch blijft sproeien. Meubels iets nieuws in huis maar ook de autobanden van de auto in de inrit.
Is het geen sproeien? Onze kater deed dat, om zijn territorium af te bakenen. Toen we hem gecastreerd hadden, was dit probleem over.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je meerdere katten hebt kan het zijn dat de andere te dominant zijn en hun geur te sterk in de bak hangt. Als je kat oud is kan het een vorm van dementie zijn of dat ie moeite heeft met in de bak te komen. Als je veel straatkatten in de buurt hebt kan het territorium afbakenen zijn [dat hoeft niet eens sproeien te zijn, gewoon plas en poep werkt ook, helaas uit ervaring]

Toegevoegd na 1 minuut:
edit: als hij dit pas doet sinds je de grotere steentjes hebt is dat natuurlijk ook mogelijk, anders waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat een ongecastreerde kater (zoals je aangeeft in de reacties) alles ondersproeit en soms ook het en der plast, is normaal. Zolang je de kater niet laat castreren zal dit niet veranderen. Ik hoop dan ook dat je het dier niet straft, want dit is volkomen natuurlijk gedrag wat niet is af te leren. Het is altijd verstandig de kater te laten castreren voor de eerste sproei en voor hij geslachtsrijp is op een leeftijd van zo'n vijf maanden. Castreer je de kater later, dan loop je kans dat het sproeien blijft.
Ook om andere redenen is het verstandig je kater te laten castreren als hij buiten komt: door hun gedrag lopen katers extra veel risico op verdwalen, akelige ziektes zoals FIV en FelV, en platgereden worden.
Bovendien draag je bij aan het enorme kittenoverschot wat heel veel dierenleed geeft.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies Rieneke! Castreren die hap. Het is echt heel zielig het niet te doen. Plus dat je nog meer katten maakt die zwerven, in asiel terecht komen, of dood gemaakt worden door overschot. Laura20tje: aub castreren. Niet zo egoistisch. Denk aan het dierenleed dat je veroorzaakt.
svetivlas
6 jaar geleden
Sorry, ik heb een beetje uit zitten leggen wat Rieneke1 al duidelijk geschreven heeft.
Haastige spoed is zelden goed.
andere kattebak, andere kattebakkorrels, bij de dierenarts urine laten checken op blaasontsteking of blaasgruis. het is een groot verschil of hij plast alsof hij op de bak zit of dat hij staand plast ( sproeit)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
doe een luier om
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Of bind een luier om je hoofd, dan ruik je niks meer :)