Waarom is het Happy Konijn-project gestart in dierenwinkels? Winkeliers moeten immers toch al schriftelijke info meegeven?

Ongeveer een week geleden hebben de Dierenbescherming en de dierenwinkels het project Happy Konijn gelanceerd. Het doel achter dit project is om mensen beter voor te lichten als zij konijnen als huisdier willen kopen.
Maar ik vraag me eigenlijk af: sinds 2014 is iedereen die huisdieren verkoopt, verplicht om schriftelijke info mee te geven aan de koper. Dit geldt dus natuurlijk ook bij konijnen. Weet misschien iemand het verschil tussen dit project en de wet dat er informatie meegegeven moet worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

De meeste Nederlanders zijn niet van het "lezen". Ze denken te gauw: dat weten we wel, hokje met stro, voer en water....Dat er meer bij komt kijken en een konijn ook gevoel heeft en een sociaal dier is, wordt vaak niet bij stil gestaan.

Een konijn moet niet als eenling worden gehouden en veel mensen weten dat niet eens.
Krijg je een foldertje mee dat direct bij thuiskomst in de prullenbak verdwijnt, dan wordt men nog niet wijzer. Deze actie is dus bedoelt om mensen/kopers er mondeling op te attenderen dat een konijn meer is dan een pluizig velletje dat gevoerd moet worden.

Maar eigenlijk geldt dat voor alle huisdieren. Neem de hond: 4 maal per dag uitlaten. Gepoept en gepiest, gauw naar binnen. Dat is ook verkeerd, maar daarover bij een andere vraag.

Het is dus om mensen meer bewust te maken van de leefomstandigheden die een konijn behoeft om een gelukkig "beest' te kunnen zijn.
Ivana
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Zoiets vermoedde ik eerlijk gezegd al, maar ik kon het toch niet laten om het na te vragen....
Ivana
6 jaar geleden
Als je op GV wat vraagt word je altijd wijzer! :)