Oude kat en jonge kat hebben de hele tijd ruzie, wat te doen?

We hebben al ongeveer 4 jaar een kat Lilly, en we hebben nu een nieuwe kat Yuki, ongeveer 1 jaar.
Elke keer als de oude kat Yuki ziet wordt ze chagrijnig en gaat ze grommen, half vechten, krabben of blazen.
Misschien ziet Yuki het als leuk spelen, maar soms begint ze nu ook al terug te blazen.
Weet iemand wat er aan de hand is en wat we zouden kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Ik vind het heel sneu voor de katten dat je je niet eerst ingelezen hebt. Bezint eer ge begint! Het is om te beginnen al niet verstandig katten bij elkaar te zetten die niet in dezelfde levensfase zitten: een oudere kat erbij was een betere match geweest. Dan het karakter: het is van belang katten te matchen die een gelijkaardig karakter hebben. Dan is het nog eens zo dat katten die jong uit het nest zijn gehaald en daarna jaren alleen hebben moeten leven als binnenkat, sociaal gedepriveerd raken: die kunnen sowieso niet meer samenleven met welke kat dan ook. Of dit bij jou het geval kan zijn weet ik niet, maar zo ja: herplaats de nieuwkomer dan, hoe triest het ook is, want dan gaat het nooit meer wat worden.

Anders: zet ze nu meteen apart met hun eigen spulletjes, plug een feliway verdamper in, en google op introductie nieuwe kat. Bereid je er op voor dat deze introductie, als je het goed wil doen, gerust maanden kan duren, zeker omdat de eerste indruk al grondig verpest is.

Geduld, wijsheid, en succes!
Rieneke1
6 jaar geleden
Het vergt heel veel geduld en aanpassing van zowel de beide katten.als van jou...zorg op de eerste plaats dat de oudere kat de mogelijk heid heeft om zich even terug te trekken ...Je moet begrijpen dat zij nu haar territorium moet "verdedigen"..en de nieuwe poes moet een plekje in huis zien te "veroveren"...

Geef de oudste kat als eerste aandacht, geef haar als eerste eten...wel tegelijk maar zij krijgt haar bakje het eerst, zodat ze merkt dat ze nog steeds boven de andere poes staat...geef ze ieder een eigen veilig plekje om te eten...en ga er maar vanuit dat ze misschien ook de kattenbak niet wil delen, als dit het geval is....neem een andere kattebak erbij...

Verwen ze samen met snoepjes... zodat ze langzaam kunnen wennen aan het vlak bij elkaar zijn.eerst ieder op hun eigen plekje.....daarna steeds iets meer naar elkaar toe....smeer dit uit over dagen/weken...

speel met ze samen...bevoorbeeld met een hengeltje met veertje...of een balletje....

Mochten ze te heftig reageren opelkaar...of zie je dat een van de twee teveel gehypnotiseert naar de ander staren... klap hard in je handen ( Schrikeffect) of laat een sleutelbos hard op de grond vallen....zo haal je ze uit hun gemoedstoestand op dat moment...

Het belangrijkste is....heb geduld.....het heeft tijd nodig....mijn laatste kat is nu 4 jaar geleden als laatste in ons huisje komen wonen naast een andere kat....en nog...hebben ze af en toe zoiets van...vandaag duld ik je niet in mijn omgeving....vandaar zorg....dat ze ieder een eigen plekje hebben.....

Ik wens je veel geduld en sterkte toe..