wat te doen met een te tam lammetje?

hoi, ik ben Renske ik zit op een zorgboerderij en daar hebben ze een heel tam lammetje, iets te tam. hij kan niet bij de kudde op de wei want als hij mensen ziet lopen dan gaat ie dwars door het stroomdraad. ze hebben hem nu binnen staan en hij loopt eigenlijk de hele dag los op het erf naast een weg... wat ik erg onverantwoordelijk vind vooral na het ongeluk van mijn eigen hond die het ongeluk niet heeft overleefd. ik heb een poging gedaan om hem bij een shetlander in de wei te zetten en de shetlander vond heb helemaal te gek, hij had ook een keer voor een shetlander veulen gezorgd terwijl het eigenlijk een ruin is... dus de shetlander vond het lammetje helemaal te gek maar het lammetje hem niet jammer genoeg hij liep zo weer met mij mee naar de stal en de shetlander keek hem een een beetje bedroefd na...

nu is mijn vraag wat kunnen we het beste met het lammetje doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Als je het lammetje wilt houden moet je zorgen voor een afrastering waar hij niet doorheen of overheen kan (bijv gaas).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedoel je om het erf of om het weiland?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om het gebied waar hij/zij los mag lopen. Daarbuiten kun je het beestje misschien aanlijnen als je ermee wilt wandelen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat is wel een goed idee, dankje!
Er is een oplossing: een nieuwe kudde. En het liefst een met een herder die de hele dag met de schapen op stap is. Eventueel met gebruikmaking van een hond.

Op een kinderboerderij of in een wei moet een schaap steeds op dezelfde plaats staan. Van nature is een schaap een kuddedier wat steeds in beweging blijft en geen dag op dezelfde plek staat. Kortom: dit schaapje moet meer "verwilderen" a.h.w. voor zijn eigen veiligheid.

Wanneer een schaap op een andere plek in een voor hem vreemde kudde gezet wordt moet hij zich aanpassen. Ook een herdershond leert een schaap zijn consequente regels: je blijft bij de kudde. De kudde doet niet anders dan lopen en grazen.

En er is 1 ding waar alle schapen heel goed in zijn: kuddegedrag. Maar dan moet hij daar wel in de juiste omgeving voor zijn met de juiste collega's die hem dit gedrag opnieuw leren.
Schapen zijn absoluut niet dom. Zijn gezellige gedrag t.o.v. voorbijgangers wordt steeds beloond. Zodra hij mensen ziet krijgt hij aandacht, gaat door de afrastering en hij merkt op deze manier dat hij zich niet meer verveeld. Hij snakt gewoon naar een andere baan.

Als boerderijschaap is hij duidelijk niet geschikt. Een dier is niet anders dan een mens. De een is geschikt voor een kantoorbaan en de ander wil het liefst de hele dag rondlopen voor zijn salaris.

Misschien is het een idee om dit schaap met een schaapsherder te ruilen tegen een ander schaap wat juist meer geschikt is voor op een boerderij. Het zal je verbazen hoe snel een schaap zich weet aan te passen en een dergelijke verhuizing accepteert.

Ik heb het idee dat je dit schaap geen groter plezier kunt doen. En ook een compliment voor jou: niet veel mensen trekken zich het lot van een schaap zo aan.