Mag een kat nu sojamelk, of niet?

Zoeken via google levert heel verschillende antwoorden op. Hier en daar wordt op sites van dierenartsen aangeraden om sojamelk te geven in plaats van gewone melk (daar zit immers lactose in, in sojamelk niet) maar ik lees ook ergens dat je een kat NOOIT sojamelk zou moeten geven (zonder verdere uitleg) of dat de soja-eiwitten moeilijk te verteren zouden zijn voor katten. Weet iemand een betrouwbare bron?

En voor wie zich afvraagt waarom ik mijn kat in vredesnaam sojamelk zou willen geven: één van mijn katten krijgt vanwege luie darmen (t.g.v. zenuwschade) speciale voeding met extra vezels. Daar moet hij ruim bij drinken, maar dat doet hij uit zichzelf niet. Ik geef hem daarom naast mini-porties natvoer met extra water er door ook regelmatig wat kattenmelk door het water heen. Hij vindt het erg lekker en drinkt er veel beter door.

Ik heb een tijdje Viyo gegeven maar bij (bijna) dagelijks gebruik krijgt hij daar diarree van. Daarbij vind ik het nogal prijzig. Nu krijgt hij een huismerk kattenmelk uit de supermarkt. Omdat ik zelf altijd sojamelk gebruik, zou het praktisch zijn als ik gewoon af en toe een scheutje sojamelk door z’n water kon doen. Al was het maar omdat hij steevast om ‘melk’ komt vragen zodra ik de sojamelk pak én ik het gewoon altijd in huis heb. Ik weet alleen door de tegenstrijdige informatie op internet niet of het nu verstandig is om dit te geven of niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (1)

Geef ze kattenmelk, dat is gewoon in de dierenwinkel te koop. Echte melk is zoals je weet niet goed voor katten, ook al vinden ze het heerlijk. Of ze sojamelk willen, hangt van het dier af, maar kattenmelk vinden ze top, allemaal. Als zodanig kan sojamelk geen kwaad, maar met een goede voeding kan je het net zo goed ook overslaan en kattenmelk als een extraatje geven, af en toe.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het alleen om drinken gaat: heb je al eens visbouillon gegeven? Gewoon visje of visafval ( viskoppen van de markt etc) half uurtje trekken. Denderend succes!