is het goed om je hond alleen maar vers vlees te geven?

ik ken iemand die z'n hond alleen maar vers vlees geeft, en niks anders (behalve water natuurlijk). en wij en meerdere mensen hebben hem al aangeraden dat ie ook brokken moet hebben. maar hij zegt dan, dat daar allemaal zooi in zit, die de hond niet eens hoeft te hebben. z'n hond is overigens een oud-herder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat zou een hond in de natuur eten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die haalt brokken bij de supermarkt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond in de natuur eet uit afvalbakken. Frietjes, mcbacon, boterhammen. In de wilde natuur zijn geen honden in nl. In de stad is meer eten.

Het beste antwoord

Kan het zijn dat jij je vergist en dat de hond Vers vlees COMPLEET krijgt?
In de vers vlees compleet voeding zit namelijk alles wat een hond nodig heeft. Daar zijn ook groenten, vitaminen en mineralen aan toegevoegd. Er zijn veel verschillende merken, bij voorbeeld: Prins, Rodi, Carnibest, Farmfood en nog veel andere merken.

Men zegt dan gemakkelijk dat de hond met vers vlees gevoerd wordt en dat werkt verwarrend. Deze honden hebben geen brokken nodig, in tegendeel. Dit voer is lichter verteerbaar en geeft minder ontlasting omdat er geen vulstof aan is toegevoegd.

Als hij alleen maar vlees krijgt is het natuurlijk niet gezond. Maar dat lees je in het vorige antwoord al.

Toegevoegd na 24 minuten:
Lees dit als voorbeeld maar even. Dit gaat over vers vlees compleet:
http://www.carnibest.nl/
Ivana
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Echt vers-vlees-compleetvoer moet je in de diepvries bewaren.
Alleen in de diepvries blijft het lange tijd goed. Je moet het per portie ontdooien. Uit de diepvries is ook puur vlees voor de hond te koop. Dat wordt gebruikt voor Barfen, maar dan moet je de maaltijd zelf samenstellen en dat is voor een leek met maar één hond erg bewerkelijk. Als je fouten maakt krijgt de hond te veel van het een en te weinig van het ander.
Wat buiten het vriesvak wel goed blijft zijn die worsten van Rodi en ik geloof ook van Prins. Maar die zijn waarschijnlijk bewerkt en vallen voor mij niet onder de versvleesmaaltijden.
Kortom, er zijn vele vormen en men kan zich licht vergissen als men iets hoort wat niet de complete waarheid bevat.

Andere antwoorden (5)

De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit ingedeeld zijn bij de carnivoren (vleeseters) is hun eetgedrag meer dat van een omnivoor (alleseter). In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitaminen en mineralen).

Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.

Puur vlees, het beste eten voor een hond?
NEE, zoals blijkt uit het voorafgaande is dit zeker niet waar. Een maaltijd die alleen uit vlees bestaat bevat onvoldoende hoeveelheden én de verkeerde verhoudingen van bepaalde vitaminen en mineralen.
Vlees bevat namelijk weinig calcium (kalk) en relatief veel fosfor. Wanneer deze onjuiste calcium-fosfor verhouding niet gecorrigeerd wordt, kan dit leiden tot het zgn. all-meat-syndroom, een ziektebeeld waarbij o.a. ontkalking van de botten optreedt. Met name bij jonge, opgroeiende honden kan dit rampzalige gevolgen hebben. Een maaltijd die alleen maar bestaat uit vlees moet dus altijd aangevuld worden met vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheid en in de juiste verhouding. Ook het bekende "met de pot meeëten" is voor de hond niet gezond. Tafelresten bevatten te weinig eiwitten, onvoldoende vitaminen en mineralen, maar daarentegen vaak wel teveel vetten.

..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie daar geen kwaad in. Het is denk ik juist beter dan brokken. Want vraag jezelf is af of "normaal" vlees of vers vlees beter is voor een mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is zijn veel pro's en con's t.o.v. het vers vlees voeren. De ene dierenarts is voor, de ander tegen.
Als men niet een vers vlees product gebruikt zoals Ivana noemt, is er een aanzienlijk risico op voedingstekorten. Aanvankelijk lijkt de hond kerngezond, maar uit onderzoeken blijkt dat honden (en katten) die puur en alleen vlees eten (dus echt vlees van de slager en/of hele prooidieren) uiteindelijk een aanzienlijk kortere levensverwachting hebben. Ook scheiden dieren die vers vlees eten aanzienlijk hogere concentraties potentieel ziekmakende bacteriën uit, zoals o.a. Salmonella, via de ontlasting. Zolang ze het uitscheiden en niet weer opnemen hebben ze hier zelf geen last van. Maar ze creëren hiermee wel een grotere infectiedruk in de omgeving, wat uiteindelijk ook een risico is voor het dier zelf.
Het is mogelijk om geheel zelf te 'koken' voor je hond, maar ze hebben meer nodig dan alleen vlees. De samenstelling luisterd vrij nauw, wil je het echt goed dan, dan zal het voedingsdieet ook getest moeten worden of het de juiste voedingssamenstelling heeft, zodat de hond wel alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt.
Makkelijker is om een vers vlees product te gebruiken, zoals Ivana noemt, waar de nodige vitamines en mineralen aan zijn toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meningen lopen duidelijk nogal uiteen.

Zelf heb ik onze Harry de laatste drie jaar (zo ongeveer) alleen maar vers voer gegeven. Niet ALLEEN maar vlees. Daarin zit geen kalk, en een hond die alleen maar vlees en geen botten e.d. krijgt krijgt hele dunne waterige ontlasting. Deze manier in zeker niet 'natuurlijk'.

Ik heb bijna alle informatie over dit onderwerp gekregen op de twee onderstaande websites. De linken gaan naar het forum van elke website, maar als je op de 'home' link klikt, dan kun je kiezen uit een grote hoeveelheid andere informatieve onderwerpen.

Ik heb het grote voordeel gehad dat vlees hier waar wij wonen heel goedkoop is in vergelijking met Nederland. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik het me had kunnen veroorloven om Harry 'natuurlijk' te voeren in Nederland. Maar op de twee websites kun je heel veel advies krijgen over waar het het voordeligst is om te kopen.

Er is veel discussie over wel of niet natuurlijk voeren te combineren met brokken o.i.d. Ook over wat de beste combinaties van natuurlijk voer de beste balans geeft. Het is voor veel honden- en katteneigenaren nog wat griezelig om je beste vriend in de wereld verse ONGEKOOKTE botten te zien verorberen. En des te groter de verrassing dat je er niets van terugvindt in hun ontlasting! Een hond's spijsverteringsorganen hebben een totaal andere samenstelling van stoffen die het verteringsproces regelen.

En ik kan het niet laten, ik moet dit erbij vertellen want het was voor ons zo'n geweldig goeie ervaring, Harry's maaltijden.
Toen hij nog brokken at deed ik altijd een heel klein beetje van iets waar hij gek op was over z'n eten heen, om de smaak een beetje af te wisselen. Hij kwam dan wel naar z'n bak, rook even en begon dan te eten. Er zat iets van 'okay, om jou een plezier te doen' in z'n manier van doen.

Toen ik overging op vers voer begon hij me tegen etenstijd in de gaten te houden. En als ik dan opstond en zei 'eten?' dan holde hij naar de keuken en als ik de ijskast opendeed stond hij op z'n achterpoten te dansen van 'geef! geef! honger!!!' We hebben hem EEN keer in de tuin op het gras een hele kalkoen gegeven. Hij heeft meer dan een uur met die kalkoen gestoeid, want het was niet makkelijk om er iets van af te krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja... ik denk meer dat het idee van ongekookt bot een schok is. Het is altijd algemeen aangenomen geweest dat je wel gekookte botten mag geven (ik heb het dan hoofdzakelijk over botten van kleine dieren, niet die van een koe ;D) maar beslist geen ongekookte botten. Helaas pindakaas, dat is helemaal achterhaald....
Iedere hond reageert anders op verschillende soorten vlees maar ook brokken. Ik ken honden die ziek worden van alle soorten brokken maar niet van vlees. En ik ken honden die ziek worden van vers vlees en niet van brokken.

Mocht je er toch voor kiezen om brokken te geven in combinatie met vlees zorg er dan voor dat je dit niet tegelijkertijd voorschotel aan de hond. Voor het verteren maakt de hond een ander maagsap aan bij brokken dan bij vlees.

Hij kan hier erg ziek van worden dus.

Wij geven onze hond alleen kvv hond. Sinds dat we dit doen heeft onze viervoeter veel meer energie, een glanzende huid etc.