Is de verhuurder (woningbouw) verplicht om gratis stopcontacten te aarden op verzoek? In huis amper een stopcontact geaard.

En als extra; Mag je zonder tussenkomen van de woningbouw de stopcontacten aarden, als zij dit niet gratis willen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
12.8K

Antwoorden (2)

Nee, daar waar geaard moet worden (badkamer, keuken) is al gebeurd, anders was je niet aangesloten. Elders is het overbodig, dus dat moet je zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat erom of het huis beantwoordt aan de voorschriften zoals die waren toen het huis werd gebouwd. Op internet heb ik gevonden dat vanaf 1998 het wettelijk verplicht zou zijn randaardestopcontacten in woningen te hebben. (Dat geldt niet voor bestaande bouw.)

Mijn antwoord zou dus zijn:
- nee, de verhuurder is niet verplicht om gratis stopcontacten te aarden. Hij moet er wel voor zorgen dat het huis beantwoordt aan alle installatie-eisen die golden toen het huis werd gebouwd. (Maar dat zal destijds wel geccontroleerd zijn.)
- Mag je zelf stopcontacten aarden? Nee, want de elektrotechnische installatie maakt onderdeel uit van het verhuurde, is onlosmakelijk met het huis verbonden dus het eventueel aanpassen daarvan dient door of namens de verhuurder te gebeuren en op zijn kosten. De installatie is zijn eigendom.

Tegenwoordig hebben veel mensen pc's en die moeten aangesloten worden op een geaard stopcontact. Maar daarvoor kan de huurder andere oplossingen bedenken. In keukens bijv. zijn stopcontacten vanouds geaard.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het antwoord. Het huis is van 1964, enkel de badkamer(staat een wasmachine) en keuken zijn geaard (staat droger, oven, vaatwasser, magnetron etc).
Ik wil er 3 stopcontacten geaard hebben in huis ivm apparatuur aansluiten. De ene is voor een airco, maar ook 2 voor aansluiten van oa PC's, externe Hardeschijven ed).
Ik zal morgenochtend eens informeren bij de woningbouw wat zij hiervoor rekenen.
Een kennis van mij is gecertificeerd elektricien en wil dit wel uitvoeren voor mij.