Klopt het dat je koelkast na verhuizing 24 uur rechtop moet laten staan voor je deze weer mag aanzetten?

Hij staat nu al bijna 18 uur recht op, en eerlijk gezegd hebben we we zin in koude drank....moet het echt 24 uur zijn, dat werd ons gezegd door een dame bij de verhuizing 24 uur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
177.2K

Het beste antwoord

In uw koelvloeistof zit olie om de compressor te smeren en die moet uitzakken na vervoer anders riskeert u verstopping van de verstuiver en dus einde werking.
Als die horizontaal verplaatst is kan u hem al na een 2 a 3 uur terug aanzetten, indien u hem op zijn zijde verplaatst heeft moet u 12 uur wachten, langer hoeft niet maar verkopers zeggen nogal gauw 24 uur om zeker te zijn.

Meer is dat niet en .... ontploffen zal hij nooit, en met luchtcirculatie heeft het ook al niets te zien !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar! +++

Andere antwoorden (7)

Dat gaat niet op, als hij rechtop vervoerd wordt, dan mag je hem direct na plaatsing weer in gebruik stellen.
Dit volgens de expert van Expert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, met die aanvulling dat ook een kort moment van scheef houden (b.v. tijdens het tillen) aanleiding is om de 24-uur regel in acht te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het lijkt me, dat die 18, of is het inmiddels19? van jou wel genoeg is.
Pieter2011
11 jaar geleden
Grappig dat jouw Expert dat wél weet, terwijl mij Expert volhield dat ik de koelkast pas uren na bezorging aan mocht zetten. Ik heb toen mijn Expert maar even gebeld om hem te wijzen op de website van Liebherr: http://www.koelen.nl/index.php?pageID=2699&faqID=224782
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En laat ik nou toevallig een koel-vriescombinatie van Liebherr gekocht hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar misschien gaat dit alleen voor Liebherr op?
Pieter2011
11 jaar geleden
Prima koop Moolkeesje! Het zou best kunnen dat Liebherr het enige merk is dat je direct mag aansluiten, maar mijn Expert was daar in elk geval niet van op de hoogte. Ik heb op het internet even een willekeurige gebruiksaanwijzing van een koelkast opgezocht; een Indesit. Daarvoor geldt dat je de stekker pas na 3 uur in het stopcontact mag steken.
Die 24 uur dat hij moet staan is zodat de vloeistof goed doorloopt, anders kan de koelkast ontploffen of iets dergelijks. Maar die 24 uur hoeft niet exact aangehouden te worden, tenminste toen ik ben verhuis had ik hem een uur of 16 laten staan (van 6 uur 's avonds tot 10 uur 's ochtends de dag erna) waarna ik hem in gebruik nam. Niks aan de hand hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een koelkast wordt vervoerd kan er door de schommelingen lucht in het koelsysteem komen. Deze gaat er weer uit als de koelkast staat. De vuistregel is: staand vervoer 12 rust liggen vervoer 24 uur rust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de koelkast rechtop vervoerd hoef je hem geen 24 uur stil te zetten wel als hij liggend is vervoerd dit omdat de olie van de moter zig mengt met het gas en in de leiding gaat liggen als de koelkast ligt waardoor je een verstopping bij de inspuiting kan krijgen. waardoor hij dus niet zal werken en hoge kosten zullen dan je lot zijn vrees ik .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee. Zelfs als je hem liggend vervoerd hebt hoef je hem maar 4 uur te laten staan.

https://www.consumentenbond.nl/koelkast/gebruikstips
Koelkast vervoeren
Nieuwe koelkast
Heb je een nieuwe koelkast gekocht? Het is geen probleem als je deze liggend vervoert. Zet de koelkast thuis rechtop en laat hem ongeveer 4 uur staan voor je hem aanzet. Dit heeft te maken met de koelvloeistof.

Gebruikte koelkast
Wil je zelf je oude koelkast vervoeren? Deze kan lekken als je hem liggend verplaatst. Schakel de koelkast minstens een paar uur voor hij vervoerd wordt uit. Laat hem volledig ontdooien en maak het koelvak en de vriezer goed schoon en droog. Laat de afvoerleiding leeglopen en stop het eind van de slang tijdens het vervoer in een plastic zak.
5 jaar geleden
Ja dat klopt. Je kan met te snel inschakelen de relais beschadigen of de compressor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, het klopt dat je na het verhuizen van een koelkast deze 24 uur rechtop moet laten staan voordat je hem weer mag aanzetten. Dit komt omdat de koelvloeistof in de koelkast tijd nodig heeft om te stabiliseren na de verhuizing. Als je een inboedelverzekering hebt afgesloten, bijvoorbeeld via Zeker.com, dan is het verstandig om deze op de hoogte te stellen van de verhuizing en eventuele schade die kan optreden tijdens het transport. Zo ben je verzekerd tegen onverwachte kosten.