Hoe maak je mooie foto's bij weinig licht?

Fotograferen op een feestje:
Ik zit steeds te spelen met sluitertijd en diafragma, maar zonder flits maak ik onduidelijke foto's en met flits zijn ze overbelicht.

Wie heeft er tips!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Neem de kortste sluitertijd waarmee je uit de hand nog foto's kan maken die scherp zijn. Voor mij is dat hooguit 1/50, maar er zijn mensen met een vaste hand die 1/30ste ook aan kunnen.
Als je je sluitertijdvoorkeuze hebt ingesteld, past je diafragma zich automatisch aan. Het hangt van de lichtgevoeligheid van je lens af hoe ver dat gaat.
Het hangt van het omgevingslicht af of dat genoeg is.
En hoe goed je bent in het nabewerken van de foto's die dan nog iets te donker zijn.

Ook experimenteren met je iso-waarde. Hoe hoger, hoe lichtgevoeliger. Maar de meeste camera's vertonen veel ruis op de foto's met een hoge iso waarde.
Ook ruis kun je met een fotobewerkingsprogramma wel onderdrukken.

Let op je histogram!

Witbalans heeft niets met lichtgevoeligheid te maken. Als je opnamen in RAW maakt, dan pas je de kleurtemperatuur later aan.

Flitsen is alleen geschikt als je voldoende afstand kunt nemen tot je onderwerpen. Of je zou een losse flitser moeten hebben, die kan je dan bouncen tegen een licht plafond.
Wel kun je op een goede camera je flitsintensiteit instellen, maar dan nog is rechtstreeks flitsen meestal lelijk.

Spotmeting op een licht gedeelte in je kader wil ook wel helpen. Dan moet dat wel het belangrijkste gedeelte zijn, dat wordt dan goed belicht. De rest van je kader is daar ongergeschikt aan.

Koop een boek over fotograferen bij bestaand licht.
Soms zijn die niet duur te koop bij de witte boekenmarkt.
In de bron zie je een voorbeeld.

Zoek op internet naar ermen als available light of
bestaand licht
htttp://fotografie.blog.nl/algemeen/2009/01/26/available-light-schrijven-met-lichtht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je de ISO waarde instelt kan je ook betere foto's maken bij weinig licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de witbalans kunnen aanpassen. Ik weet niet wat voor camera je hebt maar op een digitale spiegelreflexcamera vind je onder de optie WB (witbalans) verschillende standen: auto (voor de meeste lichtomstandigheden), zon, schaduw, bewolkte dag, gloeilamplicht, tl-licht, flitsopnamen.

Verder zou je de ISO waarde kunnen bijstellen. Deze varieert van 100, 200, 400, 800 en 1600. Hoe hoger de isowaarde, hoe lichtgevoeliger je opname.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet je camera eigenlijk op een statief zetten als je zonder flits een foto in het (bijna) donker wil maken.
Je maakt de camera gevoeliger voor licht, maar ook voor beweging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met flits overbelichte foto's maakt, kan het zijn dat je je flitsniveau moet aanpassen/verlagen.
Dit is bij elk toestel weer anders, maar meestal kun je bij instellingen naar 'flash' en dan zie je een plaatsje met stippellijntjes, waarbij je in jouw geval de waarde naar links moet bijstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga voor het antwoord van rubro, met als aanvulling dat een foto zonder flits prima kan, maar dan vooral bij statische beelden. Dit omdat je een langere sluitertijd gebruikt en het je niet zal lukken de beelden te bevriezen. Maar ook dat levert weer mooie plaatjes op. Kijk eens op fotografieforums zoals zoom.nl Daar wordt veel aandacht besteed aan dit soort vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn drie manieren voor :

- Indirect flitsen (dus cia een plafond oid, en niet rechtstreeks op het onderwerp. Je hebt daar meestal wel een separate flits voor nodig

- Een langere sluitertijd (maar dan moet je wel een camera hebben waarop je dat kunt instellen en een redelijk goede fotograaf met een niet al te sterk bewegend onderwerp zijn

- Een lichtgevoeligere film plaatsen. Hoe hoger de iso-waarde, hoe minder licht je nodig hebt om een goedde duidelijke foto te krijgen. Binnen zonder flits kun je met normaal licht met iso 800 prachtige foto's maken.

Met een digitale camera waarmee je niet al te veel kunstjes kunt uithalen, zal vermoedelijk optie 1 de enige / meest echt bruikbare optie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gegeven tips zijn prima.
Als aanvulling wil ik aangeven dat bij films de korrel groter wordt waneer de film gevoeliger is.
Verder is het statief en lange sluitertijd bij kleine lensopening voor een grote scherptediepte gewenst.
Je zult dan wel momenten moeten kiezen waarbij de feestgangers meer dan een tel in dezelfde houding blijven staan/zitten/liggen.
Vooral bij groepsfoto's (worden achteraf vaak erg gewaardeerd) is het statief onmisbaar.
Veel plezier.