Komt een vishaak uiteindelijk vanzelf los van de vis?

Je hoort wel eens dat het niet erg is als de haak in de vis blijft zitten, want die komt er vanzelf weer uit zegt men dan.
Als de haak te diep zit knipt men het lijntje door met de mededeling dat de haak er vanzelf wel weer uitkomt.
Is dat nou echt zo, want een haak is scherp en als hij inderdaad loskomt zit hij toch zo weer vast op een andere plek in de vis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Niet automatisch,

Maar de meeste vissers houden veel van dieren dus als ze een vis vangen die al een haakje in zijn mond heeft halen ze die er ook.

Je hebt tegenwoordig wel speciale haakje die automatisch vergaan deze zijn wel duurder maar als je als visser van de vissen houdt heb je dat er graag voor over.

Ook heb je haken met en zonder weerhaak.
Zonder weerhaak is diervriendelijker omdat die makkelijk uit de vis gaat, echter haal je ook minder vaak de vis aan de kant.

Het haakje met de weerhaak is een stuk gevaarlijker. Het is natuurlijk vervelend dat het haakje in de vis zijn lip kan blijven zitten.

Maar het is veel gevaarlijker als de vis om wat voor reden ook het haakje inslikt omdat dit dan vast kan komen in zijn lichaam en door de weerhaak er niet uitkomt.

Het haakje zonder weerhaak wordt meestal gewoon uitgespuugd.

TIP: Heb je perongelijk een vishaakje met een weerhaak gekocht kan je het (bijna)altijd met een tangetje plat knijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is pure onzin, je moet altijd de haak eruit proberen te halen, want de haak komt niet vanzelf los, de vis probeert de haak los te krijgen maak scheurt daarbij bijvoorbeeld zijn kaak uit elkaar. Als de haak wel goed los komt is het inderdaad zo dat op een andere plek van de vis diezelfde haak weer binnendringt, zo komt er vaak een einde aan het leven van een vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vis eenmaal dood is en aan het ontbinden, zal dat idd gebeuren.Bij een nog levende vis,lijkt me dat niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, zo'n haak komt niet vanzelf los.
is heel erg als deze blijft zitten.
de vis wordt hier niet vrolijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen, met een haak enzo,
is per definitie dierenmishandeling.

Het heet dan ook nog hengelsportvissen, maar het heeft
niets met sport te maken, want zo'n visje
heeft geen schijn van kans.

Ik begrijp ook niet dat het net al lang verboden
is om onschuldige kleine dieren een haak door
de strot te rammen.
Of die er nu uit komt of niet.

Natuurlijk komt zo'n haak er niet vanzelf uit.
En als ie er uit komt heb je toch een dier met
een nare verwonding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is grote onzin dat een vishaak los zou komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De vis die beweegt veel heen en weer.