Welke boorhamer kan ik het beste kopen?

ik ben een vrouw van 66 en heb om gaten in een betonmuur te boren een boorhamer nodig.
ik ben al aan het googlen geweest en ook al bij de bouwmarkt maar zie door de bomen het bos niet. bij Bol.com staan er ook meer dan 100, ik kom er niet meer uit. Ik wil er eentje die niet te zwaar is maar wel goed werkt. Ook zijn er met snoer en met accu, die met snoer zijn een stuk goedkoper.
verder gaat alle info over joules, toerental per minuut, aantal volt en wattage, maar wat hiervan het belangrijkste is, is mij niet duidelijk. Ik klus wel vaker, kan goed overweg met hamer, schroevendraaiers en een gewone boormachine, maar heb geen idee wat ik nu het beste kan aanschaffen. Op sommige sites wordt aanbevolen om een professioneel apparaat te kopen, maar die zijn meestal een stuk zwaarder om te tillen en flink duurder en ik heb het idee dat dat niet nodig is. wie helpt mij een stukje verder?

1.3K
Utrecht
een jaar geleden
Zelf heb ik een heel kleine accu boorhamer: de Bosch Uneo
Deze is relatief licht en makkelijk in gebruik. Kan ook schroeven of andere gaatjes boren.
Ik heb hem veel gebruikt in mijn huidige huis met betonnen wanden en plafonds. Zonder problemen tientallen gaten geboord. Wel uiteraard eerst met bijv. 6mm beginnen en niet meteen 10mm. Ik vind het een aanrader.
https://www.kieskeurig.nl/boormachine/product/3601353-bosch-uneo-12-li-2-accuboorhamer-met-12-v-25-ah-li-ion-accu-inclusief-stevige-kunststof-koffer/prijzen
Ritsuka
een jaar geleden
Leeftijd en geslacht maakt niet uit bij een boormachine hoor.
jc54
een jaar geleden
Voor de meeste huis, tuin en keukenklussen heb je een boorhamer niet persé nodig. Als het voor een éénmalige klus is, adviseer ik een boorhamer te huren. Wil je er toch een voor jezelf hebben, dan adviseer ik een Parkside (van Lidl).
Mijn ervaring is, dat mijn boorhamer meer door anderen gebruikt wordt, dan door mijzelf, en dat hij veel meel stil ligit te liggen, dan dat hij gebruikt wordt.
cornelia309
een jaar geleden
Ritsuka, de reden dat ik mijn geslacht en leeftijd erbij heb vermeld is dat ik denk dat een man van 30 wat meer kracht heeft dan ik. In de bouwmarkt waar ik was hadden ze een boorhamer die ik nauwelijks kon tillen en daar moest dan ook nog een accu in. als ik zoiets koop en ik ga daarmee boren kan ik die niet stil genoeg houden door het gewicht en wordt een gaatje van 4 of 5 mm doorsnee dan eentje van 2 cm.
LeonardN
een jaar geleden
Een accu is niet nodig.
Die gaan ook vaak niet lang mee als je ze weinig gebruikt. Zelf zou ik altijd weer een boorhamer van Bosch nemen.
Bosch Professional GBH 2-21 is voor een huis-tuin-en-keukenklusser meer dan zat in mijn optiek.
Een boorhamer is nu eenmaal zwaar. https://www.bosch-professional.com/nl/nl/products/gbh-2-21-06112A6000 @Utreccht
"Wel uiteraard eerst met bijv. 6mm beginnen en niet meteen 10mm."
Als dat echt moet zou ik dat dus nooit aanschaffen.
Met een goede boorhamer kan je met gemak 16mm boren (en vast ook groter) gebruiken.
cornelia309
een jaar geleden
hartelijk dank voor alle reacties. In de bouwmarkt hadden ze ook een Bosch met snoer, die mij aansprak, ik denk niet dat het dezelfde is als die hier wordt geadviseerd want die in de bouwmarkt was een stuk goedkoper, nl. 85 euro. Ik ben in ieder geval weer een stuk verder geholpen door jullie kennnis en adviezen, bedankt allemaal.

Antwoorden (1)

Als je echt in beton wil boren, heb je een pneumatische boorhamer nodig. Die heeft een klopsysteem waar je mee door de kiezels van het beton kunt.
In de regel zijn dat dure machines, en die kunnen ook wat zwaarder zijn.
Je kunt overwegen om een dergelijke pneumatische boorhamer te huren bij de bouwmarkt. En daar kan je dan gelijk de bijbehorende boortjes bij aanschaffen.

Het verschil tussen een pneumatische boorhamer en een gewone boorhamer is dat je met een gewone boorhamer heel veel kracht nodig hebt en heel veel boortjes. De pneumatische boorhamer gaat als een warm mes door de boter...
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Een boorhamer is (elekrtro)pneumatisch.*
Wat jij een "gewone boorhamer" noemt is gok ik een klopbooormachine. https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopboormachine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boorhamer
"
Een boorhamer of hamerboor is een boormachine waar de klopbeweging van de boor elektropneumatisch wordt opgewekt. Deze machine wordt gebruikt om gaten in steenachtige materialen te maken.
" *(Het onderscheid pneumatisch/elektropneumatisch is enigszins relevant, maar je zal geen werkelijk pneumatische boormachine bedoelen neem ik aan: https://www.klium.nl/toku-tj-15lbs-boorhamer-22-x-108-mm-1173831) Aangezien de vrager al vraagt om een boorhamer, en niet een boormachine, is dit "antwoord" dus precies geen stap verder voor iemand met deze vraag.