Hoe moet je hoge geluidskwaliteit opnemen op je mobiel?

Ik gebruik nu een app voor het opnemen van muziek, maar die is niet goed op de hoge tonen (schel).
Is het mogelijk om geluid op je mobiel op te nemen met hoge geluidskwaliteit ?

3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Ingebouwde microfoon zal nooit hoge geluidskwaliteit opnemen.
LeonardN
3 jaar geleden
@TG Dus koop je een externe en los je zo het probleem op?!
Zo gebruik ik ook niet de microfoon van mijn laptop, noch de speakers, maar heb ik een headset gekocht.
TurfGraver
3 jaar geleden
Afhankelijk van wat men verstaat onder "hoge geluidskwaliteit" zou een extern microfoon kunnen helpen. Maar alles in de keten zal hieraan bijdragen.
Niet te vergeten akoestiek van de ruimte en plaatsen van de microfoon.
LeonardN
3 jaar geleden
"Niet te vergeten akoestiek van de ruimte en plaatsen van de microfoon."
Dat kan dus ook mooi in een antwoord/uitleg meegenomen worden (ik weet daar jammer genoeg te weinig van). "Maar alles in de keten zal hieraan bijdragen."
Oh, weet je daar wellicht meer van af? Zijn de ADC's in smartphones in de regel slecht? Dat zou, als dat zo zou zijn een beter verhaal zijn. (Als in je kan wel een externe mic proberen, MAAR de ADC's zijn vaak zo slecht dat dat weinig verbetering geeft ten opzicht van de interne).
TurfGraver
3 jaar geleden
ADC zal minst invloed hebben.
Gaat vooral om de A keten (voor versterker) voor de ADC.
En hoe goed deze bij gebruikte microfoon past.
Vergeet ook niet dat een (1) microfoon mono is.
LeonardN
3 jaar geleden
@TG
"En hoe goed deze bij gebruikte microfoon past."
En is daar iets over te zeggen in algemene of specifieke zin als de vrager weergeeft welke smartphone deze gebruikt? Of is het probleem dat smartphonefabrikanten deze specs niet/zelden weergeven?
TurfGraver
3 jaar geleden
Meeste smartphones verwachten iets van een elektret microfoon (wat ook in meeste headsets voor mobiel of computer zitten) en werken niet echt bie met andere type microfoons.
Tcom
3 jaar geleden
@LeonardN Het gaat om een Motorola one Macro Bedankt voor de reacties!

Antwoorden (2)

Niet. Of andere mobiel kopen. De ingebouwde microfoon is ongeschikt voor opnemen met hoge kwaliteit.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
De ingebouwde microfoon...
Dus neem je een externe?! "Of andere mobiel kopen."
En hoe weet je dan of die een betere microfoon heeft? Die heeft toch ook weer een ingebouwde microfoon.
Koop en gebruik een goede externe microfoon.
Of je daarmee "hoge" geluidskwaliteit behaald is in enige zin nogal subjectief, maar in ieder geval zal je met een goede externe microfoon een betere geluidskwaliteit kunnen behalen, al was het al niet omdat je dan meer kan doen met de plaatsing.
https://www.youtube.com/watch?v=pkJyyCU2PdM

Overigens is het niet echt de norm om muziek op te nemen met een smartphone. Deze heeft niet zomaar de mogelijkheid om alle types microfoons aan te sluiten. Een laptop met mengpaneel en losse microfoon is vaak beter. En als je elektrische instrumenten opneemt kan je dat natuurlijk direct opnemen via een audiokabel in plaats van een speaker op nemen.

Daarnaast en dat geldt natuurlijk voor alle opnames is het belangrijk dat je opneemt in een ruimte waar de akoestiek goed is. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Wat je je dus wellicht eerst moet bedenken is of je wel door wil gaan met het investeren in een "smartphone-opname-setup". Het kan namelijk goed dat als je meer wil met opnemen je vanzelf toch zal gaan investeren in een desktop/laptop-setup met mengpaneel en een echt goede microfoon.
Als het gaat om een enkel projectje of wat gehobby is echter een externe microfoon dus wellicht de oplossing.
Let daarbij goed op wat de aansluiting is, en welke aansluiting je telefoon heeft. Vaak gaat een microfoon via een 4-pins audiojack op een smartphone. De meeste microfoons hebben echter een andere aansluiting. Je zal dan of met verloopplugjes in de weer moeten, of een externe microfoon moeten kopen die speciaal voor smartphones geschikt is.
Tcom
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Mvg