Hoe word ik wat beter met knutselen?

Regelmatig heb ik (vrijgezellen)feestjes en andere feesten waarbij wordt geknutseld. Denk aan schilderen, papier machee. Mozaïeken, melkkrukjes beschilderen. Allemaal erg leuk... als je handig bent en creatief bent. Nu heb ik wel enigszins creativiteit in me (vroeger was ik er nog wel redelijk in) maar ik merk dat bij deze feesten maar weinig uit mijn vingers komt. Veel meer dan een paar strepen op papier, een vierkante scheve pot, een onaffe mozaiekschaal waar je niks meer mee kan komt er bij mij niet uit. Om mij heen zie ik de mooiste creaties verschijnen. Iedereen heeft er plezier in en is er goed in behalve ik. Keer op keer verpruts in mijn "projectje" En verdwijnt het in een prullenbak. Ik weet vaak ook niet hoe ik moet beginnen. Een tijd terug een workshop gehad waarbij we papier machee harten gingen beplakken of beschilderen. Ik had echt geen idee wat ik moest doen. Ik begon maar wat te plakken maar die techniek kreeg ik niet in de vingers. Dun papier plakken en gladstrijken was de bedoeling. Het werd niet mooi. Hebben jullie tips voor mij hoe ik wat beter kan worden in knutselen en bepaalde technieken? Motorisch zit het bij mij ook niet zo lekker. Hoe voorkom ik dat ik een knutselprojectje verpruts? Om alles thuis eerst te gaan uitproberen wordt een wat kostbare aangelegenheid. Ik zou het leuk vinden als ik een volgende keer iets kan maken wat er best aardig uitziet. Het hoeft geen supermooie creatie te worden maar dat ik toch iets leuks (als aandenken) mee kan nemen

Ritsuka
4 jaar geleden
Het gaat erom dat je het leuk vind. Probeer te werken aan je gevoel dat het perfect moet zijn.
MarBet
4 jaar geleden
Zou het kunnen dat je een beetje blokkeert? Dat je te graag wilt dat het nu een keer wel lukt en je daardoor bij elke nieuwe ervaring al bij voorbaat te gespannen bent en alles wat fout gaat resulteert in een 'zie je wel, ik kan het niet'?
Iedereen kan het tot op zekere hoogte leren, jij ook. Iets leren gaat nooit makkelijk, het kost moeite. Denk daarom op het moment dat het mis gaat niet dat je het niet kan, maar ga na wat je deed waardoor het misging. Zie het als een kans om van te leren wat je anders had moeten doen.
Tegelijkertijd gaat het om ontspanning, niet om het opleveren van het mooiste exemplaar. Misschien helpt het je als je er publiekelijk de gek mee hebt. Maak er een grapje van en zeg dat je als knutselkneus vandaag weer voor de laatste plaats gaat strijden. Het kan de druk een beetje weghalen en wie weet komt je creativiteit dan weer meer naar boven.

Antwoorden (1)

Zoals bij veel dingen geldt hiervoor ook: oefening baart kunst. Het zal dus (bij jou) waarschijnlijk een kwestie van oefenen zijn om hier beter in te worden.

Tegelijk is het aan te raden de kunst bij anderen af te kijken. Hoe doen anderen het knutselwerk precies? Probeer ze zo veel mogelijk na te doen tijdens de feestjes, of vraag ze (vaker) om advies. Dat is natuurlijk ook een van de doelen van zo'n knutselactiviteit: SAMEN bezig zijn, zodat het GEZELLIG is.

Lukt het nu allemaal niet, dan is het misschien goed om samen met een ander één knutselwerk te maken. Of samen twee als ieder van jullie er een mee naar huis willen nemen. Doe dan waar je (wel) goed in bent, en laat de ander het (voor jou) moeilijke(re) werk doen. Geef gewoon aan dat je in sommige dingen niet zo goed bent, en daarom samen wil werken met een ander. Dat kan je ook van tevoren aangeven bij de organisator van het feestje, zodat hij of zij jou bij het begin al kan koppelen aan een ander. Zo wordt het samen knutselen misschien nog wel gezelliger!

Succes en veel plezier gewenst!
Antoni