Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet je, je studio wanden (isolatie) precies ophangen?

Ik heb 24 van die foam wanden binnen gekregen om op te hangen aan de muren voor de akoestiek. (gewoon een kleine home studio).
Maar waar moet je ze ophangen en hoe te verdelen over de muren. En heeft het ook te maken met de grootte en breedte van de desbetreffende ruimte?

Alvast bedankt

2.6K
Inekez1
4 jaar geleden
De soort, hoeveelheid en plaats van de panelen is afhankelijk van de grootte van de ruimte, de vorm (lengte, breedte, hoogte, recht of schuinplafond?), aantal en plaats van ramen en deuren, soort vloerbedekking, huidige materiaal van wanden en plafond, aantal en soort en vorm en materiaal van meubels en andere spullen in de ruimte, aantal mensen waarmee je in de ruimte zult zijn, of het alleen om akoestiek gaat of (ook / vooral) om geluidsisolatie voor mensen buiten de studio, het soort muziek dat er gemaakt wordt, etc etc. Kortom, daar valt zo geen advies over te geven. Ik mag aannemen dat de leverancier van die panelen er wel richtlijnen of hulpvaardige medewerkers voor heeft? En anders is het vooral een kwestie van uitproberen denk ik... Of probeer in de muziekwereld wat mensen te vinden die een soortgelijke ruimte hebben geïsoleerd.
TurfGraver
4 jaar geleden
Wellicht heb je hier wat aan.
http://homestudioplugin.nl/thuis-studio-beginnen/studio-akoestiek/
andyka
4 jaar geleden
Bedankt die website is ook erg nuttig naar zoiets was ik op zoek ! Thnx

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Doe het volgend: Ga op de regel plek zitten, met dus Links en Recht een speakeer voor je. Als je nu een spiegel tegen de wand houd op die plek dat je van af je zitplek de Linker speaker ziet is dat een plek waar demping moet komen. Herhaal dat voor de Rechter speaker en daar nam op nieuw precies aan de andere zijde van de kamer. Het gaat er dus om om de eerste reflexties te verminderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding