Wat is een goed buigzame houtsoort?

Het hout is bedoelt om een katapult arm mee te maken en moet dus ook kunnen terugveren. Ikzelf dacht dat multiplex misschien wel een optie zou zijn. Iemand andere suggesties?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K
jc54
4 jaar geleden
Een katapult hoeft niet te veren, de schietkracht komt vanuit de elastiek die gebruikt.
dudemeister
4 jaar geleden
Klinkt leuk allemaal die houtsoorten maar FYI een katapult is een verboden wapen in Nederland

Antwoorden (2)

Wilgenhout is daar heel geschikt voor. Met hazelaarhout gaat het ook uitstekend. Beide houtsoorten zijn bijzonder buigzaam.

Het lijkt mij niet dat je het met multiplex voor elkaar zou kunnen krijgen: dat zijn vijf of meer dunne laagjes houtfineer die kruiselings op elkaar verlijmd zijn - wat het juist stugger en steviger maakt, geschikt voor zwaar belaste constructies.
Amadea
4 jaar geleden
Essenhout is een van de beste houtsoorten voor buigwerk omdat het erg flexibel en taai is. Het is hard, soepel, elastisch en veerkrachtig. Om het te bewerken moet je het kunnen stomen en zelfs dan verliest het zijn sterkte niet.
Essenhout heeft ook geen kwasten of scheuren en heeft ook vaak een perfect rechte draad.
Omdat je het zo goed kunt buigen, was dit hout juist altijd een van de beste houtsoorten voor tennisraketten, toen die nog van hout gemaakt werden.