Hoe kan ik (als introvert persoon) toch mijn kwaliteiten laten zien tijdens groepsactiviteiten?

Volgende week ga ik met een groep vrienden een escaperoom doen. Ik heb dit eerder gedaan. Door mijn afwachtendheid en onzekerheid heb ik toen niet veel kunnen bijdragen. Alles ging heel snel en had ik een clue eindelijk door dan had iemand anders die al uitgevoerd voordat ik iets kon doen. Ik oefen wel met allerlei apps en vind het ook leuk. Maar het punt is dat alles te snel voor me gaat. En dat is ook logisch want je moet binnen een uur ontsnappen. Mijn vraag: wat voor houding kan ik het beste aannemen? En hoe kan ik in die chaos toch mijn kwaliteiten laten zien zodat ik toch iets kan bijdragen aan het geheel? Ik ben geen type die de leiding moet nemen. Ben meer een denker en een uitvoerder. Maar hoe maak ik dat kenbaar tijdens grote chaos waarin iedereen door elkaar roept en loopt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit lijkt mij bij uitstek niet een groepsactiviteit om je kwaliteiten te tonen voor jou. Jij hebt het tegengestelde nodig: geen chaos, geen extra geluid. Wanneer je afwachtend bent en onzeker blijf je automatisch op de achtergrond.
paulus811
4 jaar geleden
In een groep vrienden moet je jouw kwaliteiten van tevoren met elkaar kunnen bespreken. Laten ze jou gunnen dat je dingen uitzoekt (al ken ik het concept escaperoom niet, dus wellicht werkt dat daar niet). Het moet een leuk uitje worden voor iedereen, dat je er nu al mee bezig bent geeft al aan dat je er niet onbevangen aan mee kunt doen.

Antwoorden (1)

Misschien is er binnen het spel een opgave waarbij niet direct haast is geboden, maar die wel afgerond moet zijn vóór het einde van het spel. Als er zoiets is, kan jij aanbieden die opgave op te lossen, eventueel samen met één andere deelnemer. De anderen kunnen zich dan richten op de opgaven die snel moeten worden afgerond.

Als alle opgaven steeds na elkaar in een van tevoren vastgestelde volgorde moeten worden afgerond, dan kan je je natuurlijk niet richten op alleen die ene opgave.

Ook kan je aanbieden de oplossingen van alle opgaven te verzamelen. Soms vormen die samen de oplossing voor de laatste opgave. Je werkt dan als het ware op de achtergrond en laat daar je kwaliteiten zien, en hebt alleen aan het eind van het spel een belangrijke rol.
Antoni