Hoe krijg ik een paardenbak vruchtbaar voor groenteteelt? Heb er al 10 cm paardenmest doorgewerkt.?

Achter huis was een paardenbak. Gewoon uit koppigheid (zo goed als iedereen zegt dat het zinloze moeite is) wil ik deze vruchtbaar maken met paarden- en koemest, eigen compost en blad, zeg maar, alleen organisch materiaal wat ik her en der zonder kosten kan halen. Het gaat om een eerste stuk van plm 250m2. De eerste 10 cm paardenmest zit er bijna doorgewerkt, tot zo'n 25 cm diep. Het heeft er een paar maand op gelegen en daarna erdoor gespit. Volgende stap is al redelijk rottend blad erover te spreiden om het bodemleven tegen de vorst een kans te geven en er in april door te werken, samen met nog een laag stalmest. De bedoeling was om er dan aardappelen en lupinen te laten groeien. De eerste om losse grond te houden voor de bemesting in het najaar, de lupinen dito en voor verbetering door het na het bloeien in de grond te werken. Een buur, paardenhoudster, zei dat lupinen dodelijk voor paarden kunnen zijn dus dat wordt even goed nadenken wat als vervanger gebruikt kan worden.
Als dit stukje lukt pak ik de hele bak aan.
Iemand een ander idee om de volledige arme grond vruchtbaar te krijgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Inekez1
5 jaar geleden
Maak vakken en paden. Alleen in de vakken hoeft de grond vruchtbaar te worden. De paden kunnen gewoon van geel zand blijven. Dat scheelt een hoop werk! Sommige gewassen kunnen prima op grond met veel mest. Die vakken kun je dus relatief veel mest inmengen. Sommige gewassen kunnen juist niet goed tegen veel mest. Daar kun je beter geel zand weggraven (en de paden mee ophogen) en het onderliggende zwart zand omhoog spitten, of van elders zwart zand aanbrengen. Haal een goed boek over moestuinieren, of struin het internet af. Niet elke groente kan op elke grond met elke mest. Het hele stuk heel erg bemesten met zowel koemest als paardenmest lijkt me niet verstandig. Er zijn maar weinig dingen die je dan kunt telen. Voor het eerste jaar wellicht niet erg, maar als je op den duur wat afwisseling wil is het handig om te weten wat je wel en niet met je grond moet door voordat je er van alles door hebt gespit dat je er later niet meer uit krijgt.
Inekez1
5 jaar geleden
Mijn prei heeft 2 jaar geleden gebloeid en zaad gevormd. Dat is o.a. terecht gekomen op de paden, die dus bestaan uit alleen maar arm, droog zand. Het volgende jaar: nieuwe prei! Frambozen doen het ook gewoon overal. Graaf een geul (hoeft niet diep, frambozen wortelen heel oppervlakkig), eventueel een beetje potgrond erin, frambozen erin. Wel een paar palen en draad erbij om de boel overeind te houden. Ze lopen makkelijk uit en vermeerderen zich snel, dus zijn vaak gratis te krijgen bij iemand die eenmaal frambozen heeft staan en elk jaar teveel uitlopers heeft. Je hoeft echt maar een strook van 20 cm te spitten voor het poten en de struiken worden makkelijk een meter breed.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1, erg bedankt voor je antwoorden. Leuk is je opmerking om het witte zand weg te spitten en de grond eronder naar boven te halen. Dat heb ik jaren geleden met een stuk, dicht achter huis, gedaan. Eenhels karwei omdat onder de goede grond een dikke leemlaag zit. Leverde wel kilo's gewichtsverlies op. Misschien dat ik dit jaar weer een stuk doe

Het beste antwoord

Aannemende dat de buitenbak vooral uit zand bestaat: het is zaak er flink veel organische stof in te krijgen. Als de bak regelmatig is gebruikt zit er zowiezo als wel paardenmest in, mag je aannemen. Dus je bent inclusief het in- en onderwerken van mest al een eind op de goede weg. Overdrijf echter niet. Veel verse mest in de bodem onttrekt stikstof, die pas in de 1 a 2 jaar daarna weer vrijkomt. Aardapplen verbouwen lijkt me dan ook geen goed idee het eerste jaar. Peulvruchten zullen het wel goed doen, evenals bladgroenten.
Vervolgens kun je elk najaar spitten, en daarbij mest onderwerken. Niet in het voorjaar.
Blad zou ik er niet te veel op gooien. Dat maakt de grond zuur, en dat het de grond per saldo warmer houdt in de winter geloof ik niet. Voorkomt wel een beetje afkoelen als het vriest, maar evenzeer opwarmen als de zon weer schijnt.
Een mooi gewas om te verbouwen is mais. Kun je aan de paarden voeren, zodra de kolven rijp zijn maar nog voor de plant geheel gaat verdorren. De kolven kun je drogen, en bewaren voor de winter. Vinden ze heel lekker.
Verder is het een kwestie van proberen. Bij mij doet bijvoorbeeld kool het altijd slecht, en bladgroenten en tomaten doen het heel goed. Op een ander stukje grond kan dat zomaar heel anders zijn.
Pas na vier of vijf jaar ontstaat er (als je elk najaar mest onderspit) een stabiele situatie, en weet je wat je aan je tuintje hebt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Teusvh,
Klopt, er was zes jaar geleden, toen kocht ik het huis, al aardig wat begroeiing. Zoveel, dat het een prachtige grasmat leek, vooral nadat het gemaaid was. Ik moest dan ook vrij dikke plaggen onderspitten, meest gras met onkruid. Die zijn nu bijna weg, elke keer als ik spit steek ik ze kleiner. Nadeel is dat verschillende soorten onkruid met wortels meer op gaan komen maar daar reken ik later wel mee af. Tijd genoeg om elke dag een uurtje op de knieën een stuk te doen. De dikke laag bladeren op enkele stukken haal ik na de winter weer weg, goed punt van je.
Goed punt geldt ook voor de aardappels. Een stukje doe ik toch, maar niet zoveel als ik van plan was. Dat wordt veel peulvruchten, goed als vleesvervanger. We willen minder vlees gaan eten, te beginnen met twee dagen per week iets vervangends. Komt goed uit dus. Grootse stuk wordt inderdaad mais. Met een jaar als 2018 zie ik tomaten ook wel weer zitten, een enorme oogst gehad. Kan dus op de nieuwe tuin. Nou, bedankt.