Vliegvissen is een tak van hengelsport waarbij gebruikgemaakt wordt van het gewicht van de lijn om het aas te werpen. Het aas bestaat meestal uit een haak, waaraan op speciale wijze veertjes en of haartjes worden gebonden, zodat er een overeenkomst ontstaat met natuurlijk aanwezige prooidieren. Vliegenhengels zijn herkenbaar aan de reelhouder aan het uiteinde van de hengel en zijn ook vaak voorzien van slangenogen om de vliegenlijn te geleiden. Vliegenhengels worden meestal van koolstofvezel gemaakt, maar ook gelijmde strippen bamboe (split cane) zijn zeer bruikbaar vanwege hun stijfheid. De hengel brengt de beweging van arm en pols over naar de tip die een versnelling en vertraging ondergaat.
Terwijl een werphengel of een vaste hengel meer gebruikt worden om op een vaste plek te vissen aan het water. Met een werphengel kan je ook met kunstaas vissen door aan de molen te draaien waardoor het aas beweegt in het water.