Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om muzieknoten te leren lezen?

Ik speel al 9 jaar verschillende muziekinstrumenten (waaronder piano). Ik heb les gehad van veel verschillende muziekdocenten die mij allemaal hebben geprobeerd om het notenschrift aan te leren. Maar helaas, na 9 jaar oefenen lukt het nog steeds niet. Het lijkt wel of ik dyslexie heb maar dan met het notenschrift. Ik speel oneindig veel stukken op gevoel maar dit komt nooit overeen met de originele bladmuziek. Het is erg frustrerend dat ik bij het leren van nieuwe stukken de bladmuziek niet kan lezen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee en misschien tips voor? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Amadea
5 jaar geleden
Misschien helpt het om 't te zien als wiskunde. Er zijn vijf lijntjes en de plek van het bolletje op of tussen die lijntjes bepaalt de waarde van het bolletje. Die waarde is alleen geen cijfer maar een noot.
jc54
5 jaar geleden
@Amadea; Er komt toch wel wat meer bij kijken....... Een hele noot (open bolletje), een halve noot (open bolletje met een stokje), een kwart noot (dicht bolletje met een stokje), een achtste noot (dicht bolletje met een stokje en een vlaggetje), een zestiende noot (een dicht bolletje met een stokje en twee vlaggetjes) en zo zijn er ook nog de een-tweeëndertigste en de een vierenzestigste (telkens een vlaggetje meer.
Verder heb je nog van alle noten de noot met een punt (dit is de duur van de noot met de helft verlengd. En dan is de muzieksleutel voor aan de balk nog mede bepalend welke noot op welke regel staat.....
Dus...............
Amadea
5 jaar geleden
Als er iemand noten kan lezen ben ik dat wel, jc54. Vraagsteller kan niets met jouw blablabla, maar heeft een andere methode nodig om het te kunnen leren lezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden