Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je een absoluut gehoor hebben voor viool?

Ik ben pas begonnen met viool maar mijn lerares zei dat je voor viool een heel goed gehoor moet hebben dat maakt mij best bang want ik heb totaal geen absoluut gehoor ik kan maar een paar noten herkennen en ik hoor het ook niet altijd of iets vals is. Kan ik er mee doorgaan want viool spelen is echt mijn droom.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee hoor, gelukkig niet.
Sterker nog, een absoluut gehoor kan tegen werken bij bespelen van een instrument.
Over tijd zal het herkennen en weten of het vals is wel aangeleerd worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee. Bijna niemand heeft een absoluut gehoor!
Wel is het bij viool -net als bij veel andere muziekinstrumenten- handig om een goed gehoor te hebben. Ideaal is een relatief gehoor (een relatief gehoor is het vermogen om de relatie tussen twee of meer gegeven tonen op het gehoor te herkennen). Maar dat is heel goed met veel studeren en oefenen te trainen.
Ga gewoon lekker door met viool spelen!
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Moet je om een strijkinstrument te bespelen absoluut gehoor hebben? Nee! De meeste professionele strijkers hebben geen absoluut gehoor. Sommige mensen met absoluut gehoor hebben niet eens uitzonderlijk talent. Absoluut gehoor kan je helpen, maar is geen vereiste en geen garantie.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding