Hoe houd ik energie over voor ontspannende activiteiten terwijl ik 5 dagen per week werk?

Doordeweeks ga ik al op tijd naar bed. Slaap gemiddeld 8 uur per nacht. In het weekend merk ik dat ik toch extra moet bij slapen omdat de werk week mij blijkbaar extra energie kost. Overdag ben ik druk met huishouden en boodschappen want doordeweeks is hier geen gelegenheid en energie voor. s'avonds heb ik dan geen energie meer over voor ontspanning zoals een hobby of vrienden bezoeken. Mijn leven bestaat een aantal maanden al grofweg uit enkel werken eten slapen en huishouden. Meer niet. Dit vind ik jammer. Hebben jullie tips zodat ik toch nog energie overhoud voor mijn vrienden en hobby's? Ik zou zo graag weer willen zingen in het koor. Alleen dit duurt tot 22.30 uur en is voor mij dan alweer te laat.
Heb al overlegd om minder te gaan werken maar dit kan niet in mijn huidige baan helaas. Ik heb deze baan nog niet zo lang.

Ritsuka
5 jaar geleden
Maak eens een overzicht, wat doe je, hoe veel tijd kost het.
Kijk waar je tijd/energie op kunt besparen, is een hulp in de huishouding een optie?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Welkom in het land van de werkende mens. 8 uur slapen, 1 uur opstaan tijd, 1 uur reistijd heen, 8 uur werken, 1 uur reistijd terug. Dat is al 19 uur die je kwijt bent. Huishouden en koken, weer 2 uur weg...heb je 3 uur voor jezelf...als je geen gezin of partner hebt. En dan vraagt men zich af waarom mensen ziek worden, in een depressie raken etc. etc.
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Tja, en dan moet je juist gaan zingen. Want dat ontspant, zegt men. Maar om te kunnen zingen (reizen zingen reizen) moet je weer energie hebben. Hoe dan?
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Overzicht allang gemaakt. Schrik niet. Ik doe: de woonkamer trap en gang zuigen eens in de 2 weken, de slaapkamers eens in de maand, de badkamer eens in de 2 maanden. De toiletten iedere week. En dan rest nog boodschappen tuin ramen was strijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Idee : uitbesteden tuin, ramen en eventueel strijk Hoeft geen goud te kosten, tuinvrijwilliger op leeftijd die wel de tijd maar geen eigen tuin heeft. Vragen om wekelijks te komen, zal vaak geen probleem zijn. Iedere wijk in een beetje stad heeft een glazenwasser die elke maand of 6 weken langskomt. Is goed besteed geld. Scheelt veel tijd. Strijk kan trouwens ook hoor, maar ja dat is wel een investering vind ik. Mocht je een huishoudelijke hulp inschakelen, die kan ook strijken vaak. Of iemand in je netwerk die als hobby strijken heeft :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn ervaring met zo'n activiteit in de avond is, dat ik van tevoren geen zin/energie heb om te gaan. Maar als ik er eenmaal ben en bezig ben, dan komt dat wel weer. Verder verschilt het per persoon wat na een werkdag helpt om je weer wat energieker te voelen.
Bij mij helpt het het meeste om een uitgebreide douche te nemen.
Maar een ander krijgt energie van sport/beweging of juist van meditatie of in de tuin wroeten etc.... dat is een kwestie van proberen wat bij jou helpt. Verder kan ik je aanraden om huishoudelijke klussen wat te verdelen over de week. Kleinere klussen doordeweeks in de avond; grotere in het weekend/op vrije dagen.
Dan heb je in het weekend geen onoverzichtelijk grote berg van klussen en dan heb je tijd en energie over voor wat leukers.

Antwoorden (1)

Al klinkt het wellicht niet logisch, juist door te gaan sporten krijg je meer energie!

Dat hoeft trouwens niet urenlang, maar als je het op kunt brengen om eerder op te staan en voor het werk te gaan sporten (zwemmen of hardlopen -buiten of loopband). Er zijn mensen die dit al jaren doen.
Andere optie is na het werk gelijk door naar de sportschool (bv) en daar een uurtje bepaalde spiergroepen aan te pakken en de volgende keer andere. Dit hoeft niet iedere dag maar 2 of 3 keer in de week is genoeg.

Probeer het een tijdje en met open vizier, niet met tegenzin bedoel ik. Gewoon doen en na een paar weken -dus wel even doorzetten- zul je resultaat bemerken.
Ontspanning is voor de een niets doen en voor de ander door inspanning maar zoals jij zegt naar een koor en lekker zingen is heerlijk, kost echter wel tijd. Moet je er voor over hebben en niet te lang blijven hangen als het gezellig is :)
Wellicht kan je de dirigent voorstellen om een halfuurtje eerder te beginnen.
Succes Zonnebloem!
.
N.B. ... Wat je eet is wel belangrijk. Kijk eens goed, schrijf alles op, wat je eet / drinkt gedurende een week en ga naar een diëtiste. Deze kan beoordelen of je goed gezond en ook genoeg eet en zo voldoende van alles binnenkrijgt. Er is voedsel dat vult en er is voedsel waar je iets aan hebt, met bouwstoffen die nodig zijn waardoor je kracht krijgt.
Er zijn mensen die denken dat bepaald voedsel niet nodig is, ik ben toch gezond! totdat ze ziek worden en blijkt dat het ze toch aan iets mankeert. Soms te weinig groenten of de verkeerde kan ook. Als voorbeeld.
Toegevoegd op 15 september 2018 19:11: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Tja sporten doe ik al. Ik fiets naar mijn werk op een echte fiets. Geen elektrische. En dan fiets ik ook echt door zodat ik buiten adem raak. Dit 1 uur per dag en 5 dagen per week. Daarnaast doe ik aan yoga en train ik elke avond thuis buikspieren. Voeding: ik kook echt. Nooit potjes pakjes diepvries what ever. Ik eet elke avond verse biologische groenten. Wel vega maar probeer erop te letten dat ik mijn vlees vervangers binnen krijg. Ik eet bijna geen vega schijven maar stem het eten echt zodanig af dat ik ook alle voedingsstoffen binnenkrijg. Bij een keer niet neem ik supplementen B12 en ijzer. Ook dat bedenken wat te doen met eten afstemmen boodschappen doen bereiden kost erg veel tijd. Dan ik af en toe een lapje vlees toch wel makkelijk hoor. Maar ja ik heb gekozen om vega te eten en heb hier mijn redenen voor.
Zonnebloem1977
5 jaar geleden
Maar ik zal eens naar een diëtist gaan misschien doe ik het toch niet helemaal goed. Wellicht kan een diëtist tips geven zodat ik toch weer meer energie krijg zodat ik weer kan zingen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben benieuwd. Als ik dit had geweten , vega , lijkt me een goed uitgangspunt. Het lijkt simpel maar is het niet, voldoende en ook de juiste vleesvervangers binnen krijgen. Graag een update!