Waarom zaagt mijn decoupeerzaag schuin?

Ik heb net een nieuwe decoupeerzaag (Black & Decker Autoselect decoupeerzaag KS901SEK-QS 620W) aangeschaft voor het zagen van rechte plaatjes hout. Ik zet mijn hout vast en klem een balk boven op mijn hout als geleider voor de voet van de decoupeerzaag, zodat ik rechte lijnen kan zagen.
Het probleem: de zaag begint recht en trek dan tijdens het zagen schuin. Dit betekent dat het daadwerkelijke zaagblad niet meer haaks naar beneden is gericht en dat het een gat zaagt in mijn antisplinterplaatje :(
Ik ben al een keer terug geweest naar de karwei om het te vragen. De medewerkers beweren dat het hun wel lukt om recht te zagen.

Ik snap niet goed wat er fout gaat. Ik volg rustig de geleider met de zaag maar mijn zaagblad wil niet rechtdoor. Ik heb een zaagje gekocht dat voor fijn hout is omdat ik een dunne plaat in stukken wil zagen en ik gebruik op de decoupeerzaag de optie 'rechtdoor' voor hout.

Is er alsnog iets wat ik fout doe, of kan het aan de decoupeerzaag liggen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.4K
jc54
5 jaar geleden
Misschien heb je gelijk Paulus811, maar het is geen antwoord op de vraag........
jc54
5 jaar geleden
Als een decoupeerzaag de gekozen lijn niet volgt, is dat meestal een probleem van te snel willen zijn, ofwel te hard duwen. Het zou ook nog kunnen zijn dat het zaagje niet giet ingeklemd zit, waardoor het niet tegen de achter-rol steunt.
paulus811
5 jaar geleden
Het klinkt alsof je voor deze klus beter een cirkelzaag kunt gebruiken. Een decoupeerzaagje is enigszins flexibel en 'zoekt' soms een andere weg dan je wilt. Hoe dikker de plaat hout is, des te groter kan de afwijking zijn.
paulus811
5 jaar geleden
Ik vind het wel een antwoord op de vraag en herken ook het 'fenomeen' uit eigen ervaring. Die achterrol is breder dan de dikte van het zaagje. Het zaagje kan dus enigszins horizontaal bewegen doordat deze buigbaar is. En daar gaat het met recht zagen mis, want door onbedoelde extra druk aan 1 kant van het apparaat gaat de zaag schuin.
paulus811
5 jaar geleden
En inderdaad, te snel willen zagen is nooit goed voor ieder soort zaag, inclusief een handzaag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Probeer eens de stand voor bochten / figuren.
Recht zonder geleiderail is dan lastiger, maar ik denk dat met geleiderail (balk) het zaagje beter rechtdoor gaat. Dit is gewoon een probleem bij goedkopere / middenklasse zagen.
Maar zoals al gezegd, dit is werk voor een (mini) cirkelzaag.

Antwoorden (1)

Als je de instructies goed volgt en de zaag loopt toch scheef, dan is er eigenlijk maar 1 mogelijkheid. Te weten: de tandjes van de zaag staan links en rechts ongelijk.
Is mogelijk / waarschijnlijkmet het blote oog te zien.