Wat is een oliebadkoppeling?

Ik ben op zoek naar een benzinemotor voor een zelfmaakte kart en ik kwam een motor tegen met een oliebadkoppeling voor een paar tientjes meer dan eentje zonder. Ik kan nergens echt goede informatie vinden hierover, dus vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Hier het product:
https://www.internetwebshop.nl/webshop/bekijk_product/498385/Lifan_Benzinemotor_4_8kW__6_5_PK_met_oliebadkoppeling.html

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een oliebad-koppeling is een meervoudige platenkoppeling, waarbij de olie er voor zorgt dat de platen tijdens slip niet verbranden. Bij stationair draaiende motor liggen de platen (lamellen) los tegen elkaar, waardoor volledige slip optreedt. De ingaande kant draait rond, maar aan de achterkant gebeurt er niets. Deze koppeling is voorzien van een centrifugaal systeem. Door gas te geven treedt het centrifugaal systeem in werking en drukt de platen tegen elkaar. Bij verhoogd stationair nog veel slip, maar de achterkant begint al mee te draaien. Hoe hoger het motortoerental, hoe strakker de centrifugaalkoppeling de platen aandrukt, en dus minder slip. Het lijkt wel een beetje op een automatische versnellingsbak, maar dan zonder versnellingsbak. De toepassing is vaak bij kleinere motoren, waar een groot koppelingshuis met drukgroep en droge plaatkoppeling niet toepasbaar is. Het is dus compacter.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is duidelijk! Bedankt!