Hoe kan ik zelf zien of er asbest in mijn vloerbedekking zit?

Het is vloerzeil. Ik zou er een hoekje vanaf kunnen halen.

5 jaar geleden
16.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Hoe oud is je vloerbedekking dan wel niet?

Antwoorden (2)

Haal een hoekje er vanaf en probeer de "vuurtest":
Een ‘truc’ is de vlamtest: ga met een aansteker over de zichtbare vezelbundels . Als de vezels gaan gloeien als u er met een vlam overgaat, maar niet vernield worden door de vlam, is de kans zeer groot dat het om asbest gaat.
5 jaar geleden
Tot het eind van de jaren tachtig werd er veel asbest in vinyl verwerkt. Asbest is meestal in de viltlagen aan de onderkant van het vinyl toegepast en te herkennen aan de grijzige kleur en de vezelachtige structuur.
Het asbest in vinyl is meestal niet schadelijk. Het gaat hier namelijk om hechtgebonden asbest. Dit betekent dat de asbestvezels vastzitten in ander materiaal, waardoor ze niet vrij kunnen bewegen. Zolang de vloerbedekking in goede staat is, zal het aanwezige asbest geen gevaar vormen. Wel kan het gevaarlijk zijn om het asbesthoudende vinyl te bewerken. Dit wordt dan ook sterk afgeraden.
Als men ervoor kiest om asbesthoudend vinyl te verwijderen, is er een kans dat het materiaal beschadigt, waardoor vezels kunnen vrijkomen. Eenmaal vrijgekomen kunnen ze worden ingeademd. Omdat dit risico erg groot is, zal de verwijdering van asbesthoudend vinyl gedaan moeten worden door een gecertificeerd bedrijf. Hier zullen kosten aan verbonden zijn, maar de risico’s zijn vaak te groot om deze klus door onervaren mensen te laten doen.
Heeft u aan de andere kant een ondertapijt van vilt liggen, maakt u gebruik van een breekbaar en dun zeil met een doffe, zwarte of wijnrode onderkant of heeft u een stijve zeilachtige vloerbedekking met een ruwe en harde onderzijde? Dan is de kans groot dat er geen asbest aanwezig zal zijn, aangezien dat in deze materialen niet weg toegepast. Ook buigzaam zeil met een dikke, bruine en harige onderzijde en soepel zeil met een onderkant van foam of kunststof hebben hier geen last van.
Asbest herkennen is lastig. De fabrikant of leverancier van een product en de eigenaar/verhuurder van een huis kan je misschien vertellen of er asbest aanwezig is. Maar alleen met een microscoop kan je met zekerheid zien of ergens asbest in zit.
https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/klussen/asbest/