hoe kan ik aan een fiets zien of het een 26 inch of 28 inch frame is?

anders dan de bandemaat, dus echt kenmerkend aan het frame

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb je het nu over de framemaat of over de wielmaat ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
over de wielmaat van het frame zelf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij een 28 inch is de afstand van de as tot de rest van het frame groter dan bij een 26 inch.
(Anders past het wiel niet), maar dat bedoel je vast niet want dat kan iedereen bedenken.

Antwoorden (3)

Na de 26 inch kinderfiets komt de 28 inch damesfiets, 28 inch herenfiets en 28 inch elektrische fiets. De framehoogte bepaald voor welke lichaamslengte de fiets geschikt is. Bij de 28 inch damesfiets, herenfiets en elektrische fiets wordt in de webshop bij ieder model de framehoogte in centimeters aangegeven.

Wat zegt de framemaat? De framemaat zegt iets over de framehoogte van je fiets. De framehoogte is de afstand van de trapas tot aan het punt van het frame waar de zadelpen er uitkomt, uitgedrukt in centimeters.

Zelf je framemaat berekenen? Hierbij heb je een meetlint of rolmaat en rekenmachine nodig. Aan de hand van de volgende rekensom kun je zelf de juiste framemaat bepalen: Meet de binnenbeenlengte zonder je schoenen aan. Dat doe je door je benen zo’n 15 cm uit elkaar te zetten en de afstand tussen de grond en kruishoogte te meten. Als je deze lengte in centimeters vermenigvuldigt met 0,68, krijg je de bijbehorende framemaat.
5 jaar geleden
De voorvork lengte is een vrij makkelijk punt om te zien of een fiets 26 of 28 inch is. Iedereen weet wel ongeveer hoe groot een wiel en voorvork is bij een normale 28 inch fiets of frame . als de voorvork kleiner is,dan is het meestal een 26 inch fiets of frame.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
- "Iedereen weet wel ongeveer hoe groot een wiel en voorvork is bij een normale 28 inch fiets of frame"
Opmeten van de maat van een fiets doe je als volgt:
Met behulp van een rolmaat of duimstok kunt je de afstand meten tussen de bovenkant van de zitbuis (daar waar de zadelpen ingaat) tot aan het hart van de trapas (dat is de verbinding tussen de linker en de rechtercrank).
Deze lengte in inches is dan de framemaat of framehoogte van de fiets. ( 1 inch is 2,54 cm.)
66 cm is 26 inch
71 cm is 28 inch.
Bij bepaalde fietsen , de sloped frames, kan de maat van zitbuis tot trapas afwijken.
--- De afgelopen jaren zijn er steeds meer sloping frames op de markt gekomen. Bij een sloping frame loopt de bovenbuis schuin af van het balhoofd naar de zitbuis, wat ervoor zorgt dat het gehele frame stijver wordt. Dit betekent ook dat de framemaat kleiner wordt, terwijl de stack net zo groot blijft. Het gevaar is bij dit soort frames dus dat je op basis van de framemaat een verkeerde maat aan zou kunnen schaffen. ----
Toegevoegd op 19 mei 2018 08:35: bron
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik heb een 28 inch fiets met een 53 cm frame. en de 'sloped' frames zijn allemaal kleinere maten.