Vliegwiel is roestig maakt dit uit?

Ik ben een motorblok aan het reviseren maar nu heb ik het vliegwiel ervan af gehaald, hij zit helemaal onder de roest, de roest zit alleen op de buitenkant en is niet door het staal gaan roesten. Ik heb meerdere dingen gelezen dat roest niet zo goed is voor een vliegwiel aangezien de koppeling juist moet aangrijpen.
Moet ik het vliegwiel op nieuw laten "repareren", "reviseren" of "polijsten" weet niet hoe je het noemt bij een vliegwiel.
Zo ja heeft iemand dan ook enig idee hoe duur dat ongeveer is?

Ik doe dit als een hobby, dus heb er niet al te veel verstand van.

mvg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Ik kan je proberen opheldering te geven maar zeg alvast op voorhand dat ik geen mechanicus ben, enkel in bezit van (gezond) verstand.

Een vliegwiel heeft als functie om via inertie energie op te slaan zodat je motor niet elke klap recht op zijn kiezen krijgt. Zie het als een soort vering die van je krukas naar je wielen loopt.
Voor deze functie maakt het nauwelijks uit hoe je vliegwiel eruit ziet, rood, geel of roestig. Het gaat er echter wel om dat je vliegwiel mooi rond is en niet ongelijk gaat lopen, maar dit is zo te horen niet aan de hand omdat je zegt dat hij niet door en door roestig is.
maarrrr...
Nu gaan we even stil staan bij roest zelf. Roest heeft namelijk de eigenschap om verder uit te breiden, en wanneer deze gaat overslaan op je krukas of op je koppelings-platen dan heb je natuurlijk wel een probleem.
Ik hoop dat je genoeg info hebt voor een weloverwogen beslissing.
Zelf zal ik de roest met een staalsponsje grotendeels wegkrabben en insprayen met een kruipolie (WD40 bv.) en periodelijk nakijken op terug komen hiervan. Wanneer je eens genoeg geld overhebt zou je inderdaad kunnen laten polijsten of een nieuwe aanschaffen.

En voor de zekerheid zeg ik het nog een keer, ik ben geen (auto-)mechanicus, kans bestaat dat ik iets over het hoofd zie en er totaal naast zit.