Welke soort dakpan is dit ?

hallo, Ik zoek dakpannen voor mijn dak maar weet niet welke ik moet hebben. Wie kan mij hiermee helpen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het hele dak opnieuw of enkele pannen?
Als enkele: zoek een handelaar die 2e hands pannen op voorraad heeft en neem dan een pan van jezelf mee, want er kunnen kleine verschillen zijn die lastig kunnen zijn met de pasvorm.

Het beste antwoord

Het is een grijze kruispan.

Toegevoegd na 4 minuten:
De pan Wordt Kruispan, Bouletpan, of Echter pan genoemd. Kruispan is de oude nederlandse naam, tegenwoordig worden ze meestal aangeduid als Echter pan. Deze pan wordt namelijk alleen in de Limburgse plaats Echt geproduceerd.

De naam van de kruispan is afkomstig van het "gekruist" leggen, d.w.z. de volgende rij pannen wordt een halve pan verschoven.
Als er geen halve pannen beschikbaar waren moest de windveer een stuk over het pannendak gelegd doorlopen (dat gold voor elke dakpan; ook van de kruispan zijn veel hulpstukken verkrijgbaar).

Eind 19e eeuw kwam er een nieuwe pan op de markt, gemaakt op een machine van en in licentie van de Franse fabrikant Boulet uit Parijs, tevens fabrikant van andere kleikeramische machines. Het model doet denken aan de Jugendstil, een bol met uitlopers. In Nederland werd de licentie verstrekt in Limburg aan Echt.
Deze platte pan werd aangeduid als kruispan en later vooral als Echter Pan (Echterpan).