Kun je kleurstof voor voeding gebruiken om kaarsvet te kleuren?

Ik wil kaarsen maken, maar ik vind die kleurpillen speciaal voor kaarsen nogal onhandig en duur. Dus ik vroeg me af of ik voedingskleurstof kan gebruiken. Of zou dat niet mengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Los van de vraag of het goed mengt en welke kleur het dan oplevert, is het de vraag of het goed en veilig (gelijkmatig) brandt.

Die kleurpillen bestaan uit parrafine (kaarsvet) met zeer fijn gemalen pigment.
Pigment dat is opgelost in water is niet te mengen met parrafine. Je zult dan droge pigment moeten nemen en zeer fijn vermalen. Als je pigment gebruikt dat groffere korrels heeft, zal het de verbranding van de kaars beïnvloeden. Ik weet niet wat er dan gebeurt, maar dat zou je een keer met 1 kaars op een veilige plek kunnen uitproberen.

Trouwens, die kleurpillen kosten nog geen euro per stuk en daar kun je 1 tot 2 liter kaarsvet mee kleuren. Ik betwijfel of een andere bruikbare pigment-soort echt veel goedkoper zal zijn, tenzij je per kleur kilo's pigmentpoeder (puur pigment!) wil bestellen en zelf gaat fijnmalen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus kleurstof voor voeding is op waterbasis?
Inekez1
7 jaar geleden
De vloeibare soorten wel, met uitzondering van cacaoboter-kleurstof, die je kunt gebruiken om chocolade te kleuren. Maar die is dan meteen weer 2 keer zo duur, daar daar schiet je niks mee op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1 - waar koop je die kleurpillen waar je het over hebt? Die ik heb, daar kan ik geen liter kaarsvet mee kleuren.
Inekez1
7 jaar geleden
"Voor het kleuren van kaarsen gebruikt u een halve tot maximaal één hele pil op 1 liter gietwas/stearinemengsel. " http://www.kaarswinkel.nl/zelf-kaarsen-maken-benodigdheden/kleurpillen-kleurstof/