Met welke bewerkingstechniek is deze botervloot waarschijnlijk gemaakt?

Bij de kunst van het pottenbakken komt een keuze uit verschillende bewerkingstechnieken aan bod. Waaronder draaien op een draaischijf, boetseren, gieten in een mal, persen etc. Nu schort het toch een beetje aan mijn kennis over keramiek en kwam zelf tot de conclusie dat het gedraaid zou zijn op een draaischijf. Maar de vis bovenop brengt me toch aan het twijfelen of het misschien niet d.m.v. een mal is gedaan. Daarnaast is misschien een interessant detail dat er duimafdrukken van de maker op het schoteltje staan (zie foto).

Wat denken jullie?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer het niet rond is, dan is het niet op een draaischijf gemaakt.
Hetvhoedt niet met een mal, het kan ook gewoon uit de hand gemaakt zijn.

Antwoorden (1)

Zo te zien is de basis op een mal gemaakt en is het met de hand afgewerkt.
Het handvat is er later op vast gezet.
De beschildering met de hand.
Er zijn detailverschillen met eenzelfde botervloot die ik op google aantrof.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krijg helaas de foto niet bijgevoegd dus heb een link geplaatst