Ik heb een c pony, en vraag me af of ik te groot ben. Ik ben 1.65 lang en ongeveer 50 kilo. Ben ik dan te groot of niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
(Ik ben al uitgegroeid)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rensje, dan moet je eerst vertellen om wat voor een pony het gaat en wat de schofthoogte is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een c-pony heeft meestal een stokhoogte van 133m - 135cm, een Welsh is meestal iets kleiner
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een welsh maar ik weet niet precies hoe hoog hij is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@rensje, je schrijft dat het een C-pony is. Hoe weet je dat als je niet weet wat de schofthoogte is?
De EU-regelgeving schrijft voor dat iedere pony of paard een paspoort dient te hebben.
Het moederstamboek is het WPCV (Welsh Pony en Cob Vereniging) en hanteert vier types (in het stamboek worden het secties genoemd).
Bij een pony dient de hoogtemaat te worden gemeten door een erkende KNHS-ponymeter en dient in het paspoort te zijn geregistreerd. Dit is speciaal om de pony in de juiste sectie te kunnen indelen.
Jouw pony (sectie C) is een Welsh pony van het Cob type. Deze pony's hebben steviger benen dan de Welsh van sectie B en een schofthoogte tot maximaal 137 cm.
De echte Welsh Cob heeft een hogere schofthoogte (137 - 155 cm) en zijn van de sectie D of E.

Antwoorden (1)

Uitsluitend op schofthoogte is het gewicht van de pony moeilijk te bepalen. Voor een C-pony gaat men uit van een gewicht tussen de 300 en 400kg als de pony in goede conditie is en een stokmaat (schofthoogte) van 1,27 - 1,369 m.
Voor het gewicht voor de ruiter gaat men uit van maximaal 20% van het gewicht van de pony. Voor de ruiter komt dat neer op 60 – 80kg. Een gewicht van 50kg van de ruiter is voor de c-pony geen enkel bezwaar.

Lengte van de ruiter ligt tussen 1.55 en 1.60 bij normale verhouding bovenlichaam/beenlengte.
Als het bovenlichaam van de ruiter in verhouding te lang is ten opzichte van de beenlengte ligt het zwaartepunt hoger dan bij ruiters met een korter bovenlichaam. Als de ruiter dan iets scheef gaat hangen, wat jonge ruiters vaak doen, moet de pony meer tegendruk geven waardoor de pony uit balans kan raken.
Bij langere benen is meestal het bovenbeen ook langer, waardoor de ligging van de benen niet optimaal is. Controleer bij het berijden van de pony of je benen moeite moeten doen om met de kuit de pony te drijven. Als dat het geval is ben je te groot voor de pony.

Is iemand helemaal verliefd op een bepaalde pony dan is het misschien optisch niet mooi en niet mogelijk om de juiste hulpen aan het paard te geven als je eigen lichaamslengte niet in verhouding is met de schofthoogte van het paard, maar dat is dan minder belangrijk aangezien het gewicht van de ruiter belangrijker is.

Wil je echt dressuurwedstrijden met de c-pony gaan rijden, dan raad ik je het af. Dan moet je echt andere eisen stellen aan de verhouding schofthoogte paard en je eigen lichaamslengte. Je zult dan namelijk niet de juiste zit en beenhulpen aan kunnen aanleren en dat wreekt zich later als je de verkeerd aangeleerde houding weer af moet leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens de BMI-tabel is bij een persoon die uitgegroeid is de verhouding lengte/gewicht:
lengte 1,65 ten gewicht tussen de 54 en 68kg
https://www.vetvrij.com/gezond-gewicht-tabel-voor-mannen-en-vrouwen.html