Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maak je een watermerk ?

Hallo,
Ik ben benieuwd hoe je een watermerk kan maken/ doorzichtige tekening. Ik weet dat een echt watermerk niet na te maken is zonder machine's maar is er een alternatief voor. Ik had gehoord dat met bijv. Citroensap een mogelijkheid is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een watermerk achteraf maken is een beetje lastig, maar als je zelf papier maakt(met pulp in een zeef) dan is het heel eenvoudig. je maakt van ijzerdraad(want dan behoudt makkelijk de vorm) een watermerk en je legt dat op de bodem van de zeef, nu giet je water pulp eroverheen en als je het dikte van het papier goed vindt dan kiep je de zeef om en druk je met een waterdoorlaten stukje vezel het water eruit, en op de plek waar het ijzerdraad zat is het papier wat dunner en schijnt het meer door dan de rest van het papier.... zie: https://www.youtube.com/watch?v=M6h24UXS348
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding