Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kleding afwerken met de hand: hoe voorkom je gerafelde randen?

Ik heb wat kledingstukken die ik wil aanpassen vanwege gaatjes of een slechte pasvorm: korter maken, mouwen inkorten, splitten maken... Ik heb geen naaimachine of lockmachine (en weet ook niet hoe daarmee om te gaan) dus zou het met de hand willen proberen.

Ik ben echter bang dat zodra je de stof knipt, hij gaat rafelen, terwijl ik het juist graag netjes af zou willen werken. Heeft iemand tips, over hoe je dit aanpakt, een goede steek, dingen om op te letten...

Bedankt!

(Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube... het is dan wel haken maar kun je een variatie op deze steek niet met naald en draad op kleding kunnen toepassen, en zou je zo het rafelen dan voorkomen?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit werkt alleen maar bij dikke stof, als je het bij een dun stofje doet gaat het frommelen of kun je er niet zulke mooie gaatjes in maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je zult waarschijnlijk je stofje om willen zomen, oftewel een naadje erin naaien. Dat doe je door de stof aan de achterkant dubbel om te slaan en dan vast te zetten met een steekje dat je aan de voorkant niet ziet. In onderstaand voorbeeld zie je hoe je dat met gordijnen doet.

Ook nog een link naar een site met wat voorbeelden van naaisteken. De stiksteek is veruit de meest gebruikte als je met de hand wat in elkaar wil zetten.

Je kunt ook strijkband kopen wat je tussen de zoom legt en vervolgens nat strijkt. De stof plakt dan aan elkaar en de rafels zitten aan de achterkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan best met de hand. Vroeger hadden naaimachines geen zigzag steek. De rafelranden werden dan bv. met de hand losjes afgewerkt. Gewoon met een schuin omslagsteekje. Steeds de naald aan dezelfde kant van de stof insteken dus. Je ziet dan wel een rafelrand maar je voorkomt dat het heel erg gaat uit rafelen. Evt. kun je ook een zgn kartelschaar gebruiken. Die knipt de stof in een zigzagje af. Er zijn diverse methodes. Het hangt er van af wat voor stof je wilt afhechten. Als je geen rafels wilt zien kun je ook een randje omvouwen, evt strijken, en dat even vastzetten met een simpel recht steekje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je op de foto ziet is een vorm van omhaken, als je het met een borduur- of naainaald doet is heet het de festonsteek, maar dan zie je geen dubbele steekjes. Die is met name voor dikke dingen als dekens etc. heel geschikt. Hier wordt het gedaan met een haaknaald, maar het kan dus ook hee goed met een gewone naald. Wil je een dunne stof mooi afwerken, dan gebruik je de flanelsteek. Je kunt ook gewoon omslingeren, maar de mooiste en ook iets rekbare steek blijft de flanelsteek.
Als je festonsteek met een extra steekje in de lus maakt is het de knoopsgatensteek, die iets sterker van constructie is. Voor afwerken gebruik je normaal de flanelsteek of de slingersteek.

Toegevoegd na 10 uur:
De flanelsteek gebruik je gelijk bij het afzomen. Dus als je een zoompje wilt maken, kan je met deze steek de rand afwerken en gelijk vastnaaien.
Als het er allemaal wat minder toe doet qua fraaiigheid, zou ik niet de festonsteek kiezen want dat is veel werk. Gewoon omslingeren.
Trouwens, als je bijvoorbeeld een hele zoom van een rok bijv. wilt afwerken en inkorten, koop dan op de markt zelfklevend zoomband. Je vouwt de zoom om, doet het band er tussen, stijkbout er over, klaar. Maar bij rondingen als de hals bijv. gaat dat niet omdat het spul niet rekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding