Heb je meer garen nodig bij breien of bij haken?

Ik wil graag iets gaan breien met textielgaren. Echter zegt de omschrijving van het garen alleen dat je een lap van 50x50cm van kan haken van één bol, het zegt niets over breien. Ik wil gewoon de rechte steek gebruiken (dit heb ik getest en dat gaat erg goed met textielgaren). Maar nu is dus mijn vraag of ik meer of minder kan maken dan de 50x50cm als ik ga breien?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ondertussen heb ik het antwoord op m'n vraag uit de praktijk. Je hebt beduidend minder garen nodig bij breien dan haken. Ik heb nu een lap van 50x50cm gebreid en er is nog geen halve rol op (terwijl de leverancier aangeeft met één rol een stuk van 50x50cm te kunnen haken). Dit is natuurlijk wel afhankelijk welke steken je gebruikt. Ik gebruik nu de gewone rechte steek en het gaat hier om textielgaren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haken is meer open dan breien, ik verwacht dus, dat je voor breien meer wol nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ervaring is juist dat haken meer materiaal vraagt dan breien.

Het beste antwoord

Dat hangt geheel van de compactheid van het handwerk af. Met stokjes haken kan je een veel grotere lap fabriceren dan met kabels breien. De eerste lap heeft dan veel tussenruimtes, terwijl de tweede lap veel dichter van structuur is.
Het hangt er ook vanaf hoe strak of los jij breidt. Welk nummer naald je gebruikt. En de dikte van het garen doet er ook nog toe. Vergelijk bijvoorbeeld de verschillen tussen de garens op http://www.breiweb.nl/contents/nl/d4.html

Je kunt het beste eerst een proeflapje breien, en dan de afmeting daarvan vergelijken met die uit het patroon dat je wilt gaan gebruiken. Gemiddeld schat ik in dat je voor breien wat meer garen nodig hebt dan voor haken.
Amadea