Hoe voorkom ik dat 2 bollen wol verstrengelen bij dubbele draad?

Ik ben een sjaal aan het breien met dubbele draad, hiervoor gebruik ik 2 bollen wol tegelijk. Nadat ik een naald gebreid heb zijn de draden steeds helemaal verstrengeld, ik denk dat er bij elke omslag een extra slag in de draad komt.
Nu pak ik na elke naald de bollen op en draai ze om en om totdat de draden weer recht zijn. Is hier ook een makkelijkere manier voor, of beter nog, kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

'Tacuma' had al een oplossing.

Zelf doe ik het volgende als ik met dubbele draad brei:

ik neem het begin van de draad van de 2 bollen die samen gebreid moeten worden en houd ze gelijk aan elkaar tussen duim en vingers mijn ene hand. Dan trek ik beide draden tegelijkertijd losjes van de bollen af (die bollen laat ik dan gewoon op de grond rollen), en trek ze samen tegelijk door de holte van m'n andere hand, en laat die 2 draden tezamen als 1 draad op de grond vallen. Dat valt dan allemaal in een hele losse hoop op de grond.

Ik doe dat totdat de 2 bollen helemaal op zijn. Wel ben ik heel voorzichtig om niet de nieuwe dubbele draad met de 2 enkele bollen in de knoop te laten komen.

Het is nog nooit voorgekomen dat beide bollen precies even lang zijn, en dan knip ik dat wat over is van de langere bol af zodat beide einden gelijk eindigen.

Die 2 einden die samen de nieuwe dubbele draad vormen wind ik dan tegelijkertijd op in 1 grote bol. Dan kan ik met 1 bol breien zonder dat ik 2 bollen heb die door elkaar gaan draaien want daar word ik tureluurs van.

Ben heel benieuwd wat je gaat breien!

Toegevoegd na 4 minuten:
Soms, als de wol waar je mee breit behoorlijk dik is, kan de hoop die je krijgt van de zogezegd dubbele draad gauw wat te groot of te hoog worden. Dan stap ik gewoon een halve of hele meter of zo opzij, maar ga rustig door. Dan ligt het meer verspreid over de grond, maar dat is beter dan dat de hoop te hoog wordt en omvalt of zo, want dat zou een rommeltje kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een slimme oplossing, Milli! Hiervoor kan ik je gelukkig wél een echte plus geven! +

Andere antwoorden (2)

Als de beide bollen apart ergens in doet, dan heb je daar al een stuk minder last van. Als je dan ook nog bij het wisselen van de naalden het breiwerk de ene keer binnendoor en de andere keer buitenom draait, dan is de kans groot dat de draden niet meer verstrengeld raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met binnendoor en buitenom draaien?
Ik brei tricotsteek, ter informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat tacuma bedoelt, aan het eind van de ene rij (bijv. de averechts kant naar jou toe) draai je de naalden tegen de klok in voor je de volgende rij begint en, aan het eind van de volgende rij (dat zou dan de rij zijn met de rechtse kant naar jou toe) draai je de naalden met de klok mee voor je begint aan de volgende rij. Dat blijf je dan zo doen totaan het einde van het pand, aan het eind van de ene rij tegen de klok in, aan het eind van de volgende rij draai je de naalden met de klok mee. Maar misschien heb ik het helemaal verkeerd, en dan ben ook ik benieuwd naar wat er bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de prima uitleg, Milli: als ik een plus kon geven, dan deed ik dat! + Inderdaad bedoelde ik dat, maar mijn uitleg was slecht en te summier. Als je het breiwerk om moet draaien voor de volgende pen, draai je dat meestal maar één kant op, uit macht der gewoonte. Als je dus om de naald het breiwerk voor je gevoel juist de andere kant opdraait, dan voorkom je dat de draden zich steeds verder om elkaar heen draaien.
Helemaal voorkomen doe je het niet, want wol is nu eenmaal getwist en/of getwijnd, dus draden die naast elkaar liggen, zullen bij het keren de neiging krijgen om elkaar heen te slaan. Je kunt wel proberen je naald de ene keer met de klok mee en de andere keer tegen de klok in te draaien, maar in de praktijk vergeet je dat steeds. Voor rondbreiwerk werkt dat echter niet.

Als ik garen heb dat heel erg twist, trek ik daar per twee bollen gewoon even een paar minuten voor uit door ze samen op te wikkelen. Dus van beide bollen de begindraad nemen en ze samen wikkelen tot één bol. Klusje van niks, je kunt er meteen een goede bol van maken die van binnenuit afwikkelt en dus niet wegrolt, en geen enkele last meer van twijnende dragen. Die paar minuten wikkelen weegt ruimschoots op tegen het tig keer uit de knoop moeten halen of los laten draaien van je breiwerk. Bovendien wordt het effect mooi regelmatig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit geprobeerd (1 bol maken), maar mijn draden verstrengelen nog steeds. Ik wil dat de twee draden naast elkaar op de naald zitten en niet getwist. Is dat ook wat u bedoelde?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat bedoelde ik, maar dan begrijp ik denk ik niet wat JIJ bedoeld, als dat een probleem is.
Ben je aan het breien met een dubbele draad alsof het één draad is, of ben je een tweekleurig patroon aan het breien of aan het dubbel-breien ??
In dat geval kun je weinig meer doen dan af en toe uit elkaar halen als je vergeet op te letten met het omwisselen van je pennen. Wel kun je van beiden eerst een goede bol wikkelen die vanuit het midden afrolt ; dan rollen ze in elk geval niet weg, en heb je controle over hoe de draden vallen. Maar automatisch gaat het nooit, op geen enkele manier. Omdat de draden van zichzelf al getwijnd zijn, zal er met het breien (of haken, dan is het effect nog VEEL sterker) iets van die twijn (of twist) 'uit' willen draaien. Dat is een natuurlijke eigenschap van garen, en niet te voorkomen. Wel kun je breien met ongetwijnde (lont)wol, maar dat heeft weer zo zijn eigen problemen.