Hoe krijg je vergeelde schapenwol weer witter?

Ik heb zelfgesponnen schapenwol gekregen. Maar die is vrij geel. Ik zou ze graag wat witter krijgen, maar weet niet hoe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.6K

Het beste antwoord

Vergeelde wol krijg je weer wit in regenwater(of kalkvrij water) met wolwit, maar doe dit nooit in een zinken bad.Je kan er ook nog een schepje natriumbicarbonaat bijdoen.Goed spoelen met water en azijn.

Ook kun je het een nachtje laten weken in melk.

Let wel ; dit gelige is de natuurlijke kleur van de schapenwol. Wil je hem echt spierwit, dan zul je hem toch echt moeten bleken, met citroen en zonlicht bijvoorbeeld. Niet met chloor of waterstofperoxide, want die chemicaliën kunnen de wol aantasten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe wit natuurwol precies is, hangt nu eenmaal af van de kleur van het schaap. Vergelijk het maar met je eigen haar : donkerder kleuren is eenvoudig, maar wil je het ECHT lichter, dan moet je met chemicalieen aan de slag. Daar wordt je haar niet per definitie beter van - maar dat maakt niet uit, het groeit wel weer aan. Dat geldt voor eens geschoren wol natuurlijk niet. Als je die verpest, is hij voor altijd verloren.

Probeer het dus te houden bij het zo veel mogelijk uitwassen van het wolvet en het natuurlijk laten opbleken door de zon en milde zuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is voor mij het meest complete antwoord. Ik heb uiteraard eerst de melk geprobeerd. Dat hielp echt helemaal niets en het was nog een heel gedoe om die melk er weer goed uit te wassen.

Andere antwoorden (1)

Mocht U onverhoopt toch met een vergeelde was geconfronteerd worden, dan is twaalf uur weken in volle melk een probaat middel. U zult verstelt staan van het resultaat.

Vergeelde wol krijg je weer wit in regenwater(of kalkvrij water) met wolwit,maar doe dit nooit in een zinken bad.Je kan er ook nog een schepje natriumbicarbonaat bijdoen.Goed spoelen met water en azijn.