Waarom heb ik gips-vulmiddel nodig voor het maken van papier-maché?

Behangplaksel en krantenpaier, dat is me bekend. Maar dat er nog meer door moet, wist ik niet.

Is elk gipsvulmiddel goed? Of waarom moet dat dan speciaal die 'knauf geelband' zijn, die op veel sites staat over papier-maché maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Als je een skelet (geraamte) van gaas hebt dan is dat goed te bewerken met alleen behangplaksel en krantenpapier.
Als je papier-maché maakt met gipsvulmiddel, dan wordt de vorm harder en sterker. Je kunt op deze manier een soort van gipsplaten maken.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Behangplaksel en papier is genoeg hoor.
Je hebt dus geen vulmiddel nodig.
Of het moet heel erg veel kunnen dragen...maar normaal gesproken dus niet nodig.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik maak [zie mijn avatar en mijn weblog], maak ik op een basis van proppen papier. Die worden omwikkeld met stroken krantenpapier en behanglijm tot ik ongeveer de vorm heb ik ik wil.

En daarna ga ik de details doen met papierpulp.

Dat maak ik van stukjes krantenpapier die een nacht geweekt hebben.
Vervolgens wordt dat een uur gekookt.
Dan wordt dat goed gemixt met een oude keukenmixer.
Dan goed het water er uit knijpen!

Dan doe ik op een pan pulp er een flinke lepel behangplak (of houtlijm) bij en inderdaad een lepel gipsvulmiddel.

Ik gebruik daartoe wat ik in huis hebt, en dat is geen "knauf geelband".
Flink mixen doe ik om een fijnere en vastere structuur te krijgen.
Er wordt ook wel krijt genoemd als toevoegmiddel en kruidnagel. (anti-schimmel), maar dat doe ik niet.
http://www.sillypaper.nl/pulpmethode.html

Door het toevoegen van gips, of vulmiddel zoals Albastine of knauf wordt al het overtollig water opgenomen en krijg je een steviger massa.
Papierpulp op die manier gemaakt kun je verwerken als een soort klei.
Als het goed droog is, kun je het goed schuren en blijft het stevig.
Zonder het gipsvulmiddel is het veel brokkeliger.

Als je dus geen gladde oppervlakken nodig hebt,
kun je het ook weglaten.
Hechten doet het toch wel, door de toevoeging van behangselplak of houtlijm.

In veel recepten staat ook lijnzaadolie. Dat moet ik nog uitzoeken, waar dat goed voor is. Tot nu toe nooit gebruikt.