Hoe kan het dat getekende lijnen van een kleurpotlood moeilijker weg te gummen zijn dan getekende lijnen van een gewoon 'grijs' potlood?

Bij een grijs potlood kan ik gewoon gummen, zonder moeite en bij een kleurpotlood lijkt het dat ik harder moet gummen en dat er eerder een kreukel in mijn vel papier komt, van het gummen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Of dat 'het rood' wat ik gebruikt heb nooit zo mooi 'vlekkeloos' verdwijnt. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat komt omdat er in grijze potloden grafiet zit een soort houtskool.
Deze kan je met je vinger uitvagen.

In een kleurpotlood is er ook nog pigment toegevoegd, verf dus maar in poedervorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewoon grijs potlood is grafietpoeder dat OP het papier komt te liggen, en dat zich ook eenvoudig hecht aan gum, en dus eenvoudig weer te verwijderen is.

Gewone kleurpotloden bevatten een soort klei met kleurstoffen, en die pigmenten trekken in het papier. Je kunt dat dus eigenlijk niet weggummen, tenzij je het hele bovenste laagje van het papier 'wegwrijft' met een harde, ruwe gum.

Iets dergeijks zie je met balpen versus vulpen ; vulpeninkt laat zich eenvoudig bleken met een chloorstift en dus volledig verwijderen van / uit het papier, (kun je daarna ook nooit meer met een vulpen overheen schrijven) waar balpen eigenlijk onoplosbaar is. Dat kun je dus proberen net zo te 'gummen' als kleurpotlood, maar helaas ook met hetzelfde resultaat : kapot papier, en toch nog sporen en vlekken.

Het is nu eenmaal inherent aan het materiaal ; met balpen en kleurpotlood moet het eigenlijk 'in één keer goed' zijn.