hoe maak je een gat in een schelp zonder dat hij breekt?

ik wil graag een soort schelpenrek maken die je op kan hange nen als het waait maakt het geluid. maar dan moet ik een gat in een schelp boren en ik weet niet hoe dat moet. iemand een idee? als je een video heb dan is dat handig want dan weet ik precies hoe het moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
49K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk ook eens hier..
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/gaatje-schelp.169341

Het beste antwoord

Ik heb een paar weken geleden ook een flink aantal schelpen voorzien van een gaatje.
Dat viel heel erg mee.

Gewoon de boormachine van mijn man gepakt.
Ik ben daar helemaal niet zo handig in en werk eigenlijk nooit met een boormachine.

Maar ik had een klein boortje bij de bouwmarkt gekocht.
De schelp op een stukje hout gelegd.
Heel langzaam beginnen met boren, dan iets versnellen en voila: er ontstaat een prachtig rond gaatje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het beste kun je daar een Dremel voor gebruiken. Schelpen worden harder naarmate ze ouder worden, dus nieuwere schelpen zijn gemakkelijker te doorboren dan de schelpen die u al een tijdje in uw bezit heeft. U moet bij het boren in de schelp eventueel de snelheid van het Dremel rotatiegereedschap aanpassen, maar u moet altijd de boor langzaam in de schelp bewegen (langzame voedingssnelheid). Geleidelijk boren verlengt de levensduur van de boor. Voor diamantstift nr. 7134 is een spantang nr. 481 nodig.

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-nl/project/2696/een-armband-van-schelpen-maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het gedaan met een freesje aan/op de Dremel. Voor het gemak had ik een stukje afplaktape op de schelp geplakt, op de plek waar het gat moest komen, anders glibbert het freesje er zo af. Ging prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hardste en meest broze materialen ga ik te lijf met een
kleine slijper (soort dremel maar dan van de Aldi) met een diamant freesje die ik NAT houd.
Dan is een schelp, (kristal)glas en zelfs het lastige laagjesglas voor tiffany lampen zonder problemen te doorboren.
Omdat schelpen ZEER verschillend zijn , een nonnetje is heel anders dan een oester en een mosselschelp anders dan een slakkenhuis, neem je zo geen risico.

Natuurlijk ; soms lukt het met een stukje plakband (op de inboorplek) en terpentine alsmede een steenboortje maar je kunt op meestal het laatste moment KRAK horen en een breuk zien in je materiaal en in je humeur....

De boortjes betrek ik van de tandarts, deze zijn juist geschikt om er NAT mee te werken (waterkoeling).
De koeling verhindert opwarming en knappen van bros materiaal.

Daarom gebruiken mensen ook terpentine om door glas te boren.
Een eerder antwoord geeft aan dat je geluk kunt hebben,
Materiaal, vooral als het inhomogeen is kan om schijnbaar niets al knappen en vooral mooie schelpen met parelmoer
op een (andere) kalkstructuur kan een boor doen doorschieten, deze stoot in het materiaal kan genoeg zijn om vlak voor de haven te stranden.

In mijn ervaring met het slijpen van lenzen en tiffany glas
vertrouw ik dus op mijn Aldislijpertje en de gulheid van mijn tandarts....