Hoe kun je leren buikspreken ?

Ik heb al eerder gevraagt hoe je een buikspreek pop moet maken en dat is me gelukt alleen nu wil ik weten hoe ik kan leren buikspreken. Mischien heeft iemand een filmpje of kan iemand het gewoon zelf uitleggen, ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Er zijn cursusboeken en cursus-DVD's. Verder is het vooral een kwestie van heel veel oefenen.

Begin hier eens mee: doe een potlood tussen je lippen, en zeg het hele alfabet. Je merkt dat er letters zijn die je niet kunt zeggen zonder je lippen te bewegen. De M bijvoorbeeld, daarbij moet je je lippen op elkaar zetten. Buiksprekers vervangen deze door een N, dat verschil hoor je in een zin bijna niet. Wat je dus moet leren, is allereerst om verstaanbaar te spreken zonder je lippen te bewegen (bij het buikspreken heb je je mond een heel klein beetje open), daarnaast om letters die je niet kúnt zeggen zonder je lippen te bewegen, te vervangen. Je moet dan niet alleen letters vervangen, maar soms ook woorden, dus jezelf oefenen in het vinden van synoniemen.

Als je goed geoefend bent in het spreken van woorden zonder je lippen te bewegen, moet je gaan oefenen in het schakelen van je eigen stem naar die van de pop. Het beste kun je, als je met je eigen stem spreekt, extra duidelijk je lippen bewegen, zodat je het verschil goed ziet.

Het is dus vooral veel, heel veel oefenen. Ik zou daarnaast echt wat cursusboeken kopen en een goede instructieDVD (misschien kun je online al iets vinden). Tenslotte zijn er ook cursusweken, als je echt interesse (en geld) hebt.