Hoe groot moet een standaard babymuts zijn?

Ik wil graag een muts breien voor het kindje van mijn nicht. Het is nog niet geboren, dus ik weet geen grootte van het kindje. Hoe groot moet een muts ongeveer zijn wil het goed op een doorsnee babyhoofdje passen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (4)

Voor een pasgeboren babietje is dat een makkie : een gemiddeld babyhoofde past door een geboortekanaal met 10 cm doorsnee, en is dus net iets meer dan 31 centimeter in omtrek. Als dat je vaste maat is zonder spanning, en het mutsje kan nog wat oprekken, zit je helemaal goed.
(En dat is echt piep-klein, hoor. Ongeveer een grote sinaasappel / normale grapefruit is ruim voldoende als 'pasmal'- maar het hoofde groeit snel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 door het geboorte kanaal laten passeren is géén makkie die 10 cm doorsnee, en valt het piepklein ook nog wel tegen haha ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil ik best geloven ja, al heb ik die ervaring zelf niet, en babymutsjes moeten breien / haken van nauwelijks 8 cm doorsnee ;-) In elk geval ZO klein, dat Babyborn ze ECHT niet past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)))))
45cm en van boven tot de rand 18cm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier vind je een uitgebreide beschrijving voorhet breien van een babymutsje van de actie "brei mee voor India".

http://www.breivoorindia.nl/Brei-instructies%20Save%20the%20Children%20babymuts.pdf

[overigens is de actie afgelopen]

En hier zijn nog twee patroontjes, waarvan er
een voor couveusekinderen.
http://signora-anna.nl/Gratis%20patronen/Breien/Babymutsje%20patroon%202.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je dat de pasgeborene het mutsje kan dragen dan is de gemiddelde omtrek van het hoofdje (en dus de wijdte van de muts) 35-37 centimeter. Vind je het leuker als het kindje de muts op heeft als het 3 à 4 maanden oud is, dan is de omtrek 37-39 centimeter.

Mocht het zo zijn dat de baby prematuur geboren wordt, dan hoeft het mutsje maar 33-35 centimeter wijd te zijn.