Hoe maak je zelf een strip?

Hoe maak je zelf een strip, heeft iemand er een link voor?

Toegevoegd na 3 minuten:
Niet een stripgenerator, maar hoe je een strip tekent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een tochtstrip?

Antwoorden (6)

Je kunt ze uiteraard zelf tekenen.

Er kan ook iets via de bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
@Toevoeging:
Dan gewoon een figuurtje tekenen, tekst erbij en een tekstballonnetje eromheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In boekenwinkels kun je boeken kopen met precies vanaf stap 1 hoe je een strip kunt tekenen, en ook wat voor soort strip... er zou vast wel iets bij zitten wat je zoekt! Ook op internet staan wel een paar tips maar daar heb je vaak niet zo veel aan. Dus mijn tip is dat je naar een boekenwinkeltje gaat en daar kijkt voor de juiste strip ;) Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekenen doe je met een pen of potlood of iets dergelijks op papier, of met een computerprogramma. Valt niet veel anders van te zeggen.

Inspiratie voor een onderwerp moet je zelf bedenken, en jij bedenkt ook 'de regels': wil je iets tekenen in drie losse beeldjes? In vijf? Moet je strip een hele pagina beslaan, of meerdere? Worden er teksten in uitgesproken en zo ja, zet je die in ballonnetjes of onder de tekening? Je mag het helemaal zelf weten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
In de link vind je een hoop informatie. Er zijn cursussen waar je veel kunt leren. Verder is het natuurlijk veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Ik heb ook de nodige interviews gelezen met striptekenaars. Zeker in Nederland is het nog wel een onderschat beroep. Wat in de interviews steeds terugkomt is dat het verhaal zo ontzettend belangrijk is. Je kunt nog zo mooi tekenen, als je niets te melden hebt dan wordt de strip toch geen succes.

Verder ligt het dus aan wat voor soort tekenaar je wordt. Is het Dirk-Jan, Fokke en Sukke ofzo dan moet je humor hebben en simpele tekeningen zijn dan genoeg. wil je een striktekenaar worden van een reeks stripverhalen dan ligt het anders. Je moet dan echt goed verhalen kunnen schrijven en veel fantasie hebben. Pas na een goed uitgewerkt scenario zul je dan beginnen met tekenen. In een dergelijke reeks is er vaak veel meer aandacht voor de tekeningen.

Een andere goede leerschool is gaan werken voor andere tekenaars. Je ziet veel mensen die zelf strips tekenen (als hobby) en tot hun doorbraak gaan werken voor een grote studio of uitgeverij van strips. De tekenaar van de reeks tekent dan en zij kleuren bijvoorbeeld in, vullen de tekstkaders en helpen de tekenaar soms met achtergronden of andere zaken. Zo kun je de kneepjes van het vak goed leren terwijl je wordt opgeleid door ervaren mensen. Vaak zie je dat de beste hulp van de tekenaar later de reeks mag overnemen als de oorspronkelijke tekenaar met pensioen gaat ofzo.

Hopelijk heb je zo een beetje een beeld van hoe het striptekenaar worden in zijn werk kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst kun je bijvoorbeeld personages bedenken die er in je stripje voorkomen, dan bedenken hoe ze eruit komen te zien en die tekenen op een blaadje om te oefenen. Als je daar uit bent kun je een verhaaltje bedenken over de personages en als je dat compleet hebt kun je beginnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou op youtube kijken; How to draw a comic