Wat zijn leuke hobby's voor een jongen (rustig karakter en leergierig, vwo-advies) van elf jaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

computeren,amateurastronomie,elektrotechniek (wat betreft de cerebrale kant) voetballen,zwemmen,volleyballen (wat betreft de sportieve kant) maar goed,dit zijn dus wat suggesties: het ligt helemaal ook aan iemand's karakter en instelling.

Misschien is een verdedigingssport iets voor hem?

Dat kun jenooit zeggen, vooral niet met die korte beschrijving die je geeft. Dat weet hij zelf toch het beste?

Met een metaaldetector op stap. Aansluiten bij de jeugdafdeling van natuurbescherming. Duiken. Geocaching http://www.geocaching.nl/index Mineralen verzamelen (mooie platen boeken te koop bij de rams of De Slegte)

scouting. Daar leer je kamperen, vlotten maken enz en hij leert dingen over de natuur. En het is in teamverband das goed voor de sociale ontwikkeling.

Duik eens in goede populair wetenschappelijke boeken. Dit vergroot je begrip enorm en ook je algemene kennis wordt groter. Het is altijd handig weel te weten/ van veel dingen wat af te weten. Het ligt aan je aanleg of je kiest voor alfa (taal en cultuur) beta (natuurwetenschappen) en gamma (psychologie ed.) Natuurlijk is een mix ook mogelijk. Zelf heb ik in mijn jeugd wetenschappelijke boeken verslonden en heb daar tot op heden profijt van. Natuurlijk veranderen dingen in de tijd maar het begripsvermogen wat je getraind hebt helpt je dingen sneller en beter te begrijpen. Juist ook algemene kennis welke je paraat hebt kan je enorm tot hulp zijn. Het voordeel van begrijpen is dat je dan minder hoeft te leren als dode stof, je implementeert gemakkelijker info in je begripsvermogen dan dat je -schijnbaar onsamenhangende- dingen in je hoofd moet stampen. Zo leg je alvast een basis voor wat je gaat leren . Iets wat je begrijpt , kun je ook herleiden. Puur voor mijzelf sprekend vergeet je dingen die je begrijpt eigenlijk niet meer en dat is vooral bij examens erg gemakkelijk. Geniet van wat je leest, een goed boek werkt in dat opzicht beter dan internet omdat daar doorgaans een patroon in zit en je stapsgewijs je besef opbouwt. Het leuke van interessevelden als astronomie is, dat het wiskunde, chemie, natuurkunde in vele facetten en besef van formaat, gewicht, massa, ruimte en tijd beter doet begrijpen. Daardoor worden exacte vakken dan gemakkelijker omdat je dat in andere verbanden al kent. Via associatiepunten in je al aanwezige kennis kun je de breedte en de diepte in. Het heeft mij erg geholpen en nog steeds weet ik veel wat ik vroeger geleerd heb. Dat schijnt eerder uitzondering dan regel te zijn. Hopelijk heb je wat aan dit praktijkverhaal.

schaken vergroot je inzicht

Jongleren blijkt de enige sport te zijn (waarvan bekend), waarmee je grijze massa kweekt in je hersenen. Je krijgt er dus meer ruimtelijk inzicht van, sterke armen en je kan ontzettend nauwkeurig gooien, wat natuurlijk heel handig is met andere dingen. Ik zelf werd ontzettend enthousiast over jongeleren toen ik bezig was met de mills mess. Ik ben hierna overgegaan in het jongleren van 4, 5 en 7 ballen. Als het je wat lijkt, probeer het dan maar is, en als je vragen hebt over de sport wil ik ze maar al te graag beantwoorden. N.B. Hier is nog wat video materiaal wat sommige mensen inspireerd om te gaan jongleren. http://www.youtube.com/watch?v=H8f8drk5Urw Je zult na een tijdje merken dat dit niet zo'n hoog niveau is. Nog een plaatje van de mills mess: http://didier.arlabosse.free.fr/balles/clip/mil3.gif Niet heel duidelijk, maar als je googled of op youtube zoekt vind je ontzettend veel advies/voorbeelden

Stuur hem op een sport wat hij leuk vind. Zorg dat hij met andere in aanraking komt, zodat hij een sociaal karakter op kan bouwen. Als je nu al begint met individuele hobby's kan dat later problemen op leveren. Maw zoek wat in groepsverband.

Fotografie is ook erg leuk. Leren om portretten te maken, composities samen te stellen en om de mooie details van de omgeving te herkennen. Dan is het ook nog leuk om te leren hoe de fotografie is begonnen en ontdekt, en hoe je zelf gemakkelijk een camera kan maken. En later het bewerken is ook weer een vak apart.

Hij is slim genoeg dus waarom daar nog verder in doorduwen? Ik zou voor socialere dingen kiezen zoals teamsport of scouting.

Het leren bespelen van een muziekinstrument. Als hij leergierig is zal hij het noten leren lezen snel oppikken, en ook snel al leuke melodieën kunnen produceren op het muziekinstrument. Daar komt nog bij dat het regelmatig musiceren ook je intelligentie vergroot. Als je een tijdje speelt kun je via de muziekschool in allerlei samenspeelgroepjes, of bijvoorbeeld in een (jeugd)orkest gaan.

Met deze informatie lastig te beantwoorden.... Als hij technisch ingesteld is kan modelbouw heel leuk zijn, ook van radiografisch bestuurde modellen. Dit kan zowel thuis als in verenigings verband.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100