Ik loop vast in mijn breipatroon, wie snapt de volgende uitleg?

Ik heb een Engels breipatroon en daarin staat voor het proeflapje het volgende:
GAUGE
16 sts / 38 rounds = 4 in / 10 cm in Stockinette stitch
worked in the round with size B needle, after blocking
Kan iemand mij uitleggen wat ze met 4 in / 10 cm bedoelen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

In staat voor inch. Vier inch staat gelijk aan 10,16 centimeter, maar voor het gemak heeft men er 10 cm van gemaakt.

Zo'n proeflapje is van belang omdat de ene persoon veel strakker breidt en de ander veel losser. Dus dat maakt op het resultaat nogal wat uit. Het betreffende patroon gaat ervan uit dat met 16 steken 38 toeren in tricotsteek breien een lapje van tien bij tien centimeter oplevert. Als dat van jou kleiner of groter wordt moet je het patroon daarop aanpassen om de gewenste maat te kunnen verkrijgen.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Super bedankt, kan ik rustig beginnen