Plexiglas buigen met warmte
Professionals die regelmatig acrylaat buigen of perspex buigen, doen dit met behulp van een gloeidraad. De plexiglas plaat wordt boven een lange, dunne gloeidraad gelegd met de buiglijn precies boven de draad. Als het materiaal 160 graden Celsius is, kan het gebogen worden. Het wordt zacht en laat zich dan goed buigen, zij het met beleid. Het materiaal moet rustig gebogen worden, anders kan het aan de buitenkant van de vouw scheuren. Na het buigen moet het plexiglas aan de buitenzijde van de vouw nog korte tijd verwarmd worden, zodat het goed dicht vloeit. Vervolgens wordt het materiaal in de gewenste vorm (of houding) gefixeerd tijdens het afkoelen. Na het afkoelen blijft het materiaal zonder terugveren in dezelfde vorm.
Bij gebrek aan een gloeidraad kunt u ook een föhn (een instelbare verfbrander) of een oven gebruiken. Houd er in beide gevallen rekening mee dat de plexiglas plaat over een groter oppervlak soepel wordt. Verwijder de beschermfolie aan beide zijden en verwarm de plaat. Bij gebruik van een föhn houdt u de uitstroomopening op minimaal 5 centimeter van de plaat, beweeg de föhn rustig langs de buiglijn en zorg ervoor dat de gehele buiglijn gelijkmatig verwarmd wordt. Trek af en toe lichtjes aan het uiteinde van de plaat om de buigzaamheid te controleren. Als u gaat buigen, leg dan een lat langs de buiglijn om tot een zo recht mogelijke vouw te komen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de tip