Kun je over vernis heen schilderen?

Ik schilder vaak en heb een paar schilderijen staan waar ik eigenlijk niet zo tevreden meer over ben. Nu zit er al een laag vernis overheen (die goedkope troep van de action). Ik vroeg me af of ik hier gewoon overheen kon schilderen, en in hoeverre dat invloed heeft op de kwaliteit van het schilderij. (alle verf en vernis zijn acryl)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14K

Antwoorden (1)

Jouw schilderijen zijn gemaakt met acrylverf.
Daarna heb je ze vernist met acrylvernis.

Acrylvernis is weer te koop in twee soorten:

Op basis van terpentine. Verwijder de vernis dan eerst met terpentine of terpentijnolie.
Op basis van water. Deze vernis kan niet verwijderd worden, maar deze kan overgeschilderd worden.

Als je de basis niet meer weet, kies het minst waardevolle schilderij.
Als je de basis wel weet, en je gaat verwijderen of overschilderen, begin ook met je minst waardevolle doek.
Je weet nooit 100% zeker hoe het uitpakt, omdat je misschien niet meer weet of je de vernis ook genoeg verdund hebt etc.

Succes.