Met terpentijn.
5 jaar geleden
Veeg de verf eerst af aan met een oude doek of papier. Druk daarbij de verf tussen de haren naar de punt toe.

Spoel de kwast daarna goed uit in terpentine en laat de kwasten of penselen nooit in terpentine of water staan omdat de haren dan vervormen bij de punt. Ook worden de haren bros als je ze laat weken.
Terpentine zorgt er ook voor dat het vet uit de haren van de kwast verdwijnt, dus gebruik na het schoonmaken met terpentine, altijd een zachte zeep of groene zeep. Zeep de haren in, maak evtl. wat natter en wrijf de haren over je handpalm en spoel daarna de kwast goed uit. Doe dit totdat de zeep gaat schuimen en dit schuim helemaal wit is. Dit betekent dat de kwast geen kleur meer afgeeft. Vooral bij olieverf zorgt dit voor weer vettere haren. Droog daarna de kwast goed af in een doek of papier. Breng weer in vorm om hem daarna op zijn kop staand op te bergen.