Hoe kan ik beter foto's maken?

Hallo, ik ben een jonge fotograaf en zou graag foto's maken om boeken te verkopen op marktplaats. Ik heb een zeer goede camera, maar ook een klein zolderkamertje waar er niet veel licht is, en als ik foto's maak zijn die meestal niet echt mooi. Ik wil graag echt mooie studiofoto's maken waar de achtergrond echt volledig wit is zodat de boeken die ik wil verkopen er mooi uitkomen. Iemand een tip welk materiaal ik daarvoor nodig heb / hoe ik de belichting kan aanpassen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb je een andere ruimte waar je foto's zou kunnen maken? Of ergens buiten?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hebt in ieder geval een leuke hobby gekozen. Bij fotografie is licht het belangrijkste. Dus maak je foto 's in een lichte omgeving. Flitsen zou ik niet aanraden. Dat is een moeilijke tak van sport. Let ook op het resultaat. Hoe aantrekkelijk liggen de boeken er bij? Staan ze er helemaal op of belangrijke delen niet? Vermijd "rommel" in de omgeving.
Veel oefenen en kritisch zijn en kritiek vragen. Daar word jij beter van.

Antwoorden (2)

Je kunt zelf eenvoudig een mini fotostudio maken met simpele materialen. Kijk in de link voor een voorbeeld. Door met het gebruikte licht te spelen kun je de foto's optimaliseren.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Dat werkt prima voor kleine 3d-objecten, maar juist niet voor boeken.
Wat je nodig hebt:
- vlakke witte plaat, ruim groter dan het grootste boek (bijvoorbeeld meubelpaneel, of een tafeltje)
- meerdere lampen, of bijvoorbeeld een lichtslang (nu overal verkrijgbaar op de kerstafdeling, kies er eentje met wit licht)
- statief voor je camera met 90-graden kantelmogelijkheid, of zelfbouwconstructie om je camera boven het boek te hangen
- camera waarop je de witbalans kunt aanpassen, bij voorkeur met de mogelijkheid om zelf te kalibreren.
- lijmklemmen, zeilklemmen, tape of klittenband om verlichting en evt. statief vast te zetten.

De beste opstelling is met de witte plaat op de grond. Daarop leg je het boek. Rondom de plaat zet je een aantal stoelen of krukjes waar je de verlichting aan ophangt. In plaats van een losse plaat en stoelen kun je ook een tafel gebruiken die je op de kop legt. De onderkant van de tafel schilder je wit, of je plakt er wit karton op. De poten gebruik je om verlichting rondom te hangen. Zorg dat je aan alle kanten evenveel licht hebt, verduister de ramen van je zolderkamertje. Alleen als het licht van alle kanten gelijk (even fel en van dezelfde kleur) is, voorkom je hinderlijke schaduwen.

Hang je camera recht boven het boek. Zorg dat de poten van je statief niet tussen boek en verlichting staan zodat die geen schaduwen geven. Heb je geen geschikt statief, maak dan een plaat, of een constructie van een paar plankjes, waar je camera in kan hangen (gat zagen ter grootte van de lens). Hoe hoger de camera hangt, hoe beter. Inzoomen om een goede beelduitsnede te krijgen. Als de camera te dichtbij hangt, zul je meer 'golven' in de opengeslagen bladzijdes zien. Een opklapschermpje en afstandsbediening op de camera zijn handig, maar niet noodzakelijk.

Om de achtergrond ook echt als wit te zien op de foto, is het belangrijk dat de witbalans goed staat ingesteld. Lees de handleiding van je camera als je niet weet hoe je dat kunt aanpassen. Maak eerst een serie foto's van de witte achtergrond zonder boek, met verschillende instellingen. Of stel de witbalans zelf in met die achtergrond en de verlichting die jij hebt (custom-instelling witbalans).

Om de pagina's mooi open te houden bestaan speciale houders met klemmetjes, maar dan heb je gelijk een grotere opstelling nodig. Je kunt ook kleine gewichtjes gebruiken of elastiekjes. Voor tweedehands boeken op marktplaats voldoet dat prima.