Hoe kan ik een foto schoonmaken die gelig is geworden?

Hoi ik heb twee baby foto's liggen van het jaar 1989, 2 weken geleden heb ik het op een kast gedaan en daarna vergeten. Ondertussen heb ik gerookt en ik merk dat de foto's wat gelig zijn geworden. Hoe kan ik dit het beste schoonmaken, zonder de foto en kleuren te beschadigen?

4 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

Er mee naar een fotograaf gaan die weet precies hoe die de deze foto moet behandelen
4 jaar geleden
Als er vuil of rookaanslag op een foto zit (niet een digitale print maar een 'echte' foto) dan krijg je dat er niet af zonder de foto onherstelbaar te beschadigen. Zo gauw je ergens mee gaat poetsen of deppen, beschadig je de afbeelding.

Als je nog oude negatieven hebt, kun je een nieuwe afdruk laten maken. Heb je geen negatieven, laat de vergeelde foto dan inscannen en in een fotobewerkingsprogramma bewerken tot de kleuren weer op het origineel lijken. Die digitale bewerking kan dan weer worden afgedrukt.

Inscannen en zelf op de computer de kleuren aanpassen kun je ook zelf proberen. Baat het niet, schaadt het niet, zolang je de originele vergeelde foto niet met je vingers aanraakt. Alleen aan de randjes oppakken of met zachte handschoentjes aan. Vingerafdrukken op een foto tasten een (oude) foto altijd aan, in combinatie met de nicotine-aanslag wordt dat nog erger.
4 jaar geleden
Oude foto's kan je NIET schoonmaken. Het zal niet eens rookaanslag zijn, maar een normale verkleuring van oude foto's. Zwart-wit-foto's verkleuren door de tijd, omdat de zilverlaag reageert met de zwavel uit de lucht en bovendien is het normaal, dat oud papier in de loop van jaren geel wordt. Kleurenfoto's uit die tijd zijn nog ontwikkeld in een serie verschillende ontwikkelbaden. De kleurstoffen bevatten geen minerale pigmenten en verkleuren daarom door (UV)licht.
Een ervaren fotograaf (eventueel ook een goede amateur) kan je foto's inscannen, de kleuren bijwerken in Photoshop en opnieuw afdrukken met niet verkleurende pigmenthoudende inkt.